26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute

Seuraavan kerran seurakuntavaalit ovat vuonna 2022

24.08.2020, 23:03 /  päivitetty 24.08.2020, 23:04
Seurakuntavaalit järjestetään neljän vuoden välein. Seuraavan kerran seurakuntavaalit ovat 2022.
Vaaliuurnan sisältö kaadetaan pöydälle Vuosaaressa äänten laskua varten

Seurakuntavaalit

Seurakuntavaalit järjestetään neljän vuoden välein. Vaaleissa äänestetään kirkon ja sen seurakuntien tulevaisuudesta valitsemalla luottamushenkilöt nelivuotiskaudelle. Seuraavat seurakuntavaalit ovat vuonna 2022.

Kuka voi äänestää seurakuntavaaleissa?

Seurakuntavaaleissa jo 16-vuotiaalla on äänioikeus.

Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, kirkon jäsenyys riittää.

Seurakuntayhtymässä on kahdet vaalit

Jos seurakunta on itsenäinen eli ei kuulu seurakuntayhtymään, toimitetaan yhdet vaalit, joilla valitaan kirkkovaltuuston jäsenet. Jos seurakunta kuuluu seurakuntayhtymään, toimitetaan kahdet vaalit. Vaaleilla valitaan silloin jäsenet yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa seurakuntayhtymää sekä seurakuntaneuvostoon, joka johtaa seurakuntayhtymään kuuluvan seurakunnan toimintaa.

Vuoden 2018 seurakuntavaalit

Vuoden 2018 seurakuntavaaleissa 14,4 % äänioikeutetuista äänesti. Aktiivisimmat äänestäjät löytyvät Lapuan hiippakuntaan kuuluvasta Kinnulan seurakunnasta, jossa äänestysprosentti oli 48,1.

Vaaleissa valittiin luottamushenkilöt seuraavalle nelivuotiskaudelle 2019─2022.