06.05. Onneksi olkoon: Ylermi | Palaute

Seurakuntavaalissa äänestetään suhteellisella vaalitavalla

23.10.2018, 14:20
Kolme äänestyskoppia Kallion kirkolla, joissa äänestäjiä

Seurakuntavaaleissa äänestetään pian. Ennakkoäänestys on ennakkoäänestys on 6.–10.11. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 18.11.

Kuten eduskunta- ja kunnallisvaaleissakin seurakuntavaaleissakin käytetään suhteellista vaalitapaa. Tämä tarkoittaa sitä, että vaaleissa annettu ääni lasketaan ehdokaslistan tai puolueen hyväksi, josta eniten ääniä saaneet tulevat valituiksi.

Toisin sanottuna jokainen ehdokaslista tai puolue saa sen määrän edustajia kuin mitä sen vaaleissa saama äänimäärä on suhteessa muihin ryhmittymiin. Jos esimerkiksi ehdokaslista saa seurakunnassa annetuista äänistä 20 prosenttia, sen tulisi saada myös 20 prosenttia jaettavina olevista edustajanpaikoista. Jos lista ei kerää tarpeeksi ääniä, kukaan siltä ei välttämättä tule valituksi.

Seurakuntavaaleissa tilannetta tosin helpottaa se, että jo pienillä äänimäärillä, muutama kymmenen ääntä, ehdokas voi tulla valituksi seurakuntaneuvostoon ja/tai seurakuntayhtymässä yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Seurakunnissa on 48 ehdokaslistaa

Kannattaakin siis etsiä omasta seurakunnasta lista, joka ajaa äänestäjän tärkeinä pitämiä asioita. Seurakuntavaaleissa ei ole ns. ”puoluekuria” eli samalla listalla olevilla henkilöillä voi olla hyvinkin toisistaan poikkeavia mielipiteitä eri kysymyksistä. Mutta listan kuvaus on toki suuntaa antava.

Helsingissä on 18 suomenkielistä ja 3 ruotsinkielistä seurakuntaa. Seurakunnista Töölön ja Meilahden seurakunnat yhdistyvät ensi vuoden alussa ja nyt Töölössä ja Meilahdessa äänestetään neuvostonjäsenet uuteen Töölön seurakuntaan.

Helsingin suomenkielisissä seurakunnissa on 623 ehdokasta yhteensä 48 listalla, joista 47 listalta voi äänestää ehdokkaita seurakuntaneuvoston lisäksi yhteiseen kirkkovaltuustoon. Uudistusmielisellä Tulkaa kaikki -liikkeellä on eniten ehdokaslistoja Helsingissä, niitä on yli puolessa suomenkielisistä seurakunnista eli yhteensä 11 listaa. Toisella uudistushenkisellä listalla Viinipuulla on ehdokkaita kahdessa seurakunnassa. Lisäksi partiolaisilla on yksi lista.

Puoluelistoja, joiden nimessä esiintyy puolueen nimi, on kokoomuksella kolme ja sosialidemokraateilla niin ikään kolme. Lisäksi muutaman listan nimi viittaa epäsuorasti, että kyseessä olisi puoluelista eli mahdollisesti kokoomuksella onkin yhteensä ainakin neljä listaa sekä yksi lista vihreillä ja yksi vasemmistolla.

Näiden lisäksi seurakunnissa on lähes 30 ehdokaslistaa, joiden ehdokkaita yhdistää ainakin yhteinen tahto olla mukana päättämässä seurakunnan asioista.

Ehdolla on 623 seurakuntalaista

Helsingissä seurakuntavaalien ehdokkaiden keski-ikä on 50 vuotta. Alle 30-vuotiaita ehdokkaita on 88 eli noin 14 prosenttia. Seurakuntaneuvostojen ehdokkaista noin 56 prosenttia, 346 ehdokasta, on naisia.

Uusia ehdokkaita on suhteellisen paljon, sillä ehdokkaista 29 prosenttia, 179 ehdokasta, on tällä hetkellä jonkin seurakuntaneuvoston jäsen ja seitsemän prosenttia, 46 ehdokasta, yhteisen kirkkovaltuuston jäsen.

Helsingin yhteiseen kirkkovaltuustoon on ehdolla 412 ihmistä, joiden keski-ikä on 49 vuotta. Alle 30-vuotiaita ehdokkaita on 61 eli noin 15 prosenttia.

Myös yhteisen kirkkovaltuuston ehdokkaista hieman yli puolet, 220 ehdokasta eli noin 53 prosenttia, on naisia. Ehdokkaista 20 prosenttia, 82 ehdokasta, on tällä hetkellä jonkin seurakuntaneuvoston jäsen ja 13 prosenttia (54 ehdokasta) yhteisen kirkkovaltuuston jäsen.

Tutustu ehdokkaisiin vaalikoneella, helsinkiläisistä ehdokkaista lähes 90 prosenttia on vastannut vaalikoneen kysymyksiin. Koko Suomessa vastanneita on noin puolet 16 700 ehdokkaasta.

Kuva: Pekko Vasantola