27.07. Onneksi olkoon: Heidi | Palaute

Pitäjänmäen seurakunnan diakonisessa kaupassa joka viikko on hävikkiviikko

07.09.2023, 13:03 /  päivitetty 07.09.2023, 13:04
Valtakunnallista hävikkiviikkoa vietetään 11. - 17.9.2023. Hävikkiviikon tavoite on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta.
Kasviksia ja hedelmiä

Tärkeät yhteistyökumppanit

Pian kaksi vuotta toimineeseen Pitäjänmäen seurakunnan diakoniseen kauppaan tulee viikoittain hävikkiä, joka jaetaan ajanvarauksella Pitäjänmäen alueen vähävaraisille. Yhteistyökumppaninamme tässä on Stadin Safka, joka on Helsingin seurakuntayhtymän ja Helsingin kaupungin yhteistä toimintaa. Yksi osa tätä toimintaa on välittää alueen kaupoista ja teollisuudesta lahjoitettua hävikkiruokaa eri ruoka-aputoimijoille. Lisäksi saamme hävikkiä K-Market Reimarlasta, jota meille tuovat alueen Lions Clubit. Jos tuotteita jää yli diakonian avustustyöstä, hyödynnetään niitä myös diakonian ryhmissä, aamupuurolla ja kellari-illassa sekä seurakunnan muussa toiminnassa esimerkiksi kirkkokahveilla, kaiken ikäisten olkkarin ruokailussa sekä nuorten aikuisten illoissa. Yhteisellä asialla on monta toimijaa, joista kaikki ovat tärkeitä.

Muutakin kuin ruoka-apua

Hävikkiruuan käyttö mahdollistaa osaltaan ruoka-avun, osallisuuden ja yhteisöllisyyden toteutumista myös Pitäjänmäen seurakunnan diakoniatyössä. Kynnys palveluun on matala ja lähtiessään kävijöillä on mukanaan usein muutakin kuin ruokaa. Ammattilaisten ja vertaisten kanssa käyty keskustelu, palveluohjaus, neuvonta tai muu käytännön apu kantaa arjessa pitkään kirkolla käynnin jälkeenkin.

Kampanjaviikon kohderyhmänä nuoret aikuiset

Hävikkiviikon erityisenä kohderyhmänä ovat tänä vuonna nuoret aikuiset ja teemana kasvisten ja leivän hyödyntäminen, jotta niiden hävikki vähenisi.

Kampanjaviikolla Pitäjänmäen seurakunnan nuorten aikuisten illassa käytetään tarjoiluissa hävikkiä hyödyksi kasvisnakkikeittoon ja lämpimiin voileipiin.