25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Pieni pääsiäisvaellus lapsille ja perheille omassa lähimetsässä

03.04.2020, 17:39 /  päivitetty 04.04.2020, 10:42
Pääsiäisen teemojen ääreen pääsee omassa rauhallisessa paikassa kevään merkkejä seuraten.
pääsiäinen kallio 2020

Tämän pääsiäisen ja kevään aika on hyvin erilainen kuin edellisten vuosien. Epävarmuuden keskellä lapsille tuo turvaa rutiinit. Kevät ja sen merkit näkyvät luonnossa vuodesta toiseen. Pääsiäisen symboleja voi löytää myös pihapiiristä tai metsästä. Missä olisi juuri meille paras hiljentymispaikka, mistä löytäisimme uuden elämän alkuja, silmuja tai kukkia? Mikä olisi hyvä ja rauhallinen paikka yhteiselle eväsretkelle? Hiljentymispaikka, yhteinen ateria, kallio tai kivilohkare sekä uuden elämän alut liittyvät pääsiäiskertomukseen.

Voit tehdä lähimetsässä tai pihapiirissä lasten kanssa pienen pääsiäismatkan. Juhlakalenterista löytyy tarkemmat kuvaukset pääsiäisen taustoista. Samasta kalenterista löytyy tietoa myös muiden katsomusten ja kulttuureiden juhla-ajoista. Pääsiäisen pieni matka mahdollistaa toivon ja luottamuksen esillä pitämisen kaiken hämmentävän keskelläkin. Yhdessä kohti valoa!

Seuraavaksi on linkit Juhlakalenterin tarkempiin kuvauksiin sekä päivään sopivat virikkeet, kuten laulut Lasten virsi -kirjasta. Mikäli kotoa löytyy, ota kirja mukaasi. Muutamat laulut löytyivät YouTubesta ja ne on linkitetty kyseisen laulun kohdalle.

Vaellus alkaa.

Etsi läheltä pajupensaita. Lue sen lähellä seuraava teksti:

Palmusunnuntai ”virvon varvon tuoreeks terveeks”

Pitäkää evästauko, istukaa 'yhteisen pöydän' äärellä - vaikkapa retkialustalla. Evästauko vie kiirastorstain tunnelmiin.

Kiirastostai Pöydässä tässä paikka on mulla (Lasten virsi 2012, 80)

Kiirastorstain tunnelmat jatkuvat pimeähkössä rauhallisessa metsässä. Etsiytykää sellaiseen paikkaan.

Hiljaisuus laskeutuu, annan rauhan tulla (Lasten virsi 2012, 60)

Etsikää metsästä erilaisia keppejä, asetelkaa niitä ristin muotoon. Risti johdattaa meidät pitkäperjantaihin, Jeesuksen ristin ääreen.

Pitkäperjantai Risti on merkki Jeesuksen. Risti on merkki rakkauden. (Lasten virsi 2012, 34)

Etsikää kallio, tai kivi, jossa on luolia tai halkeamia. Aivan, kuten Jeesuksen hauta oli kalliossa. Nyt hauta on tyhjä.

Pääsiäispäivä Kivelle hän istahti, puhui iloisesti; Jeesus nousi haudastaan ja elää iloisesti! (Lasten virsi 2012, 32) ja

Etsikää puita tai pensaita, joissa on silmuja. Vai löytyykö jostain jo leskenlehtiä?Uuden kasvun lupauksia.

Se luonnon uudeks luopi, sen kutsuu elohon. (Lasten virsi 2012,150). Sekä Leskenlehti, aurinko, värin arvasitko jo? (Tammen kultainen laulukirja 2006, Väriarvoituksia)

pääsiäinen tuomiokirkkoseurakunta 2020