28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute

Paavalinkirkon kellot soivat presidentti Martti Ahtisaaren hautajaisten aikana

06.11.2023, 14:45 /  päivitetty 07.11.2023, 12:15
Presidentti Martti Ahtisaaren valtiolliset hautajaiset järjestetään 10.11. Helsingin tuomiokirkossa. Kirkkojen kellot saattavat soitollaan presidenttiä hänen viimeisellä matkallaan Helsingin tuomiokirkosta Hietaniemen hautausmaalle.

Surusaatto lähtee liikkeelle Helsingin tuomiokirkolta siunaustilaisuuden jälkeen noin kello 14.45. Kellot alkavat soida, kun presidentin arkku ylittää tuomiokirkon pääoven kynnyksen. Surusaatto kulkee ratsupoliisien vetämänä autosaattueena tuomiokirkolta Hietaniemen hautausmaalle pysähtyen Presidentinlinnan edustalla yhden minuutin ajaksi. Saattokellot hiljenevät vasta, kun presidentti Ahtisaaren arkku saapuu Hietaniemen hautausmaalle, jolloin Hietaniemen kappelin kellot aloittavat soittonsa.

Hautajaispäivä on myös koko maata koskeva suruliputuspäivä. Lippu on puolitangossa kello 8–14.30 ja hautaamisen jälkeen lippu nostetaan ylös. Liputus kestää kello 20 asti.

Voit osallistua Martti Ahtisaaren surusaattoon

Kansalaiset ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan surusaattoa, joka kulkee seuraavaa reittiä: Unioninkatu, Aleksanterinkatu (Meritullintorin suuntaan, kiertää Päävartion), Pohjoisesplanadi, Unioninkatu (kiertää Presidentinlinnan), Aleksanterinkatu, Mannerheimintie, Arkadiankatu, Pohjoinen Rautatiekatu, Mechelininkatu ja Hietaniemen hautausmaan poikki vanhan kappelin portilta Hietaniemen uudelle kappelille.

Kansalaisilla on halutessaan mahdollisuus osallistua myös Ahtisaaren siunaustilaisuuteen. Tilaisuus alkaa Helsingin tuomiokirkossa 10.11. klo 13. Lisätietoa siunaustilaisuudesta, tilaisuuteen saapumisesta ja tilaisuuden kulusta löydät TÄÄLTÄ.