19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Östersundomin kirkon maalämpöremontti myllertää ympäristön - kirkko poissa käytöstä 5.9. -2.12. koko syksyn

23.08.2022, 15:11 /  päivitetty 26.08.2022, 10:31
Östersundomin kirkko jonka päällä graafiset kuvat rakennustyömiehestä ja traktorista

Östersundomin kirkon maalämpöremontti alkaa syyskuussa. Kirkko on poissa käytöstä 5.9.-2.12., jolloin remontin on määrä valmistua. Remonttia varten kirkosta siirretään arvokkaat kirkkomaalaukset ja muut esineet suojaan. Kirkkosaliin asennetaan uudet lämmityspatterit nykyisten penkkien alle.

Maalämpöön tarvittavien porakaivojen tekemisestä aiheutuu melua etenkin 19.9. alkavalla viikolla. Melua aiheuttava työ sijoittuu klo 7-22 väliseen aikaan. Osa pysäköintipaikoista joudutaan ottamaan pois käytöstä. Hautausmaalle järjestetään kulku, ja hautaamisia voidaan järjestää kuten ennenkin. Urakoitsijoille välitetään tieto tilaisuuksista, jolloin työmaalla pidetään tauko.

Helsingin seurakuntayhtymä on sitoutunut hiilineutraaliin ohjelmaan. Östersundomin kirkon maalämpöremontti on ympäristön kannalta kestävämpi ratkaisu. Öljylämmitysjärjestelmä on muutenkin tullut tiensä päähän.

Myös peruskorjaus suunnitteilla

Helsingin vanhimpaan kirkkoon on myös suunnitteilla peruskorjaus, jota ei valitettavasti ehditä ajoittaa samaan aikaan maalämpöurakan kanssa. Vanha kirkko tarvitsisi ainakin uuden vesikaton, ulkoseinien, lattioiden ja sokkelin kunnostuksen.

-Peruskorjauksen valittavat suunnittelutoimistot on ensin kilpailutettava. Sen jälkeen laadittavat suunnitelmat on hyväksytettävä museovirastossa sekä kirkollisissa päättävissä elimissä. Budjettiin on periaatteessa tehty varaukset näitä korjauksia varten, mutta päätöksiä ei ole tehty, kertoo Matti Priha Helsingin seurakuntayhtymän kiinteistöosastolta. Aikaisintaan peruskorjaus voitaisiin aloittaa vuonna 2023.

Lisätietoa:

Kirkkoherra Martti Häkkänen, p.050 567 3205 (Mikaelin seurakunta)

Kyrkoherde Helene Liljeström, tel. 050 472 4124 (Matteus församling)

Hankejohtaja Matti Priha p. 040 844 3920 (Helsingin seurakuntayhtymä)

Östersundomin hautausmaan aluepuutarhuri Helge Marjala, p. 09 2340 2943

Työmaahan liittyvät kysymykset:

Työmaapäällikkö Kimmo Lyly, kimmo.lyly@tomallensenera.fi (Maalämpöurakoitsija Tom Allen)

Työmaapäällikkö Arttu Joenpolvi, p. 050 463 2552 (LT Kiinteistötekniikka Oy, lämmönjakoveron rakentaminen)