19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Orgelsommar: Konserter i Helsingfors kyrkor sommaren 2023

02.06.2023, 11:43 /  päivitetty 22.06.2023, 15:15
Under sommaren fylls våra kyrkor med högklassiga konserter.
Tuomiokirkon urut

Five o´clock organ

Välkommen att slå dig ner i kyrkbänken och lyssna på vacker orgelmusik! Tisdagar kl. 17 i Johanneskyrkan, Högbergsgatan 12. Gratis inträde. Serien i Johanneskyrkan på tisdagar fortsätter t.o.m 22 augusti.

Under de närmast följande veckorna spelar Sixten Enlund tematiskt vald orgelmusik från romantiken:

20.6 Frankrike (Dubois, Lefébure-Wély)

27.6 Danmark/Tyskland (Hartmann, Mendelssohn, Gade)

4.7 USA, musik av amerikanska tonsättare på Independence Day.

11.7 spelar Santeri Siimes

18.7 spelar Dag-Ulrik musik från Saint-Sulpice-kyrkan i Paris (César Franck och Jean Langlais)

25.7 spelar Dag-Ulrik mera fransk-belgisk musik (Jehan Alain och Jacques-Nicolas Lemmens)

1.8 spelar Mauriz Brunell ett svenskt verk från år 1918: Credo Symphoniacum av Otto Olsson‍.

6.6: Christoph Berlet / 13.6: Sixten Enlund / 20.6 Sixten Enlund / 27.6: Sixten Enlund. Sista konserten den 22.8.

Lunchmusik i Berghälls kyrka

Lunchmusik kl. 12 i Berghälls kyrka, Östra Prästgatan 1 med kantorerna i Johannes församling. Varje torsdag med start 8.6. Konserterna ingår i serien Helsingfors Orgelsommar.

22.6 Anna Maria Böckerman & Fiona Chow

29.6 Sirkka-Liisa Jussila-Gripentrog

6.7 Dag-Ulrik Almqvist

13.7 Vivika Oksanen

20.7 Fiona Chow

27.7 Anna Pulli-Huomo

3.8 Jan Hellberg

10.8 Niels Burgmann

17.8 Dag-Ulrik Almqvist

24.8 Tommi Niskala

Helsingfors orgelsommar

Helsingfors Orgelsommar är en musikfestival, som årligen fyller kyrkorna i centrum med högklassiga konserter.

Hela sommarens konsertprogram hittas här

Inträde 10 / 5 € till kvällskonserterna.

Med metron till musiken

Östra Helsingfors egna Med Metron till Musiken-sommarkonsertserie gläder åter i de vackra kyrkorna vid metrospåret. Konserterna arrangeras är Östra Helsingfors finska församlingar, Vuosaaren, Herttoniemen och Helsingin Mikaelin seurakuntas, samt den svenskspråkiga Matteus församlings kyrkomusiker.

Under sommarkonserterna får vi höra bl.a. klassisk-, kammar-, folk- och lättsammare musik, samt flera av körerna som fungerar på området. Konsertserien börjar med orkesterbesök i kungliga mötens anda. Konserterna har gratis inträde. Konsertserien finansieras med försäljning av programblad.

Med metron till musiken 2023

Metrolla musiikkiin 23  tunnuskuva oranssit kirkot ja metro. Metrolla musiikkiin - med metron till musiken 23