20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Olet lämpimästi tervetullut – liity kirkkoon!

30.06.2021, 22:38 /  päivitetty 30.06.2021, 22:52
Joka viikko sadat ihmiset käyvät seurakunnassamme eri syistä. Toimintamme on ihmisläheistä ja raikkaan hengellistä. Halutessasi olemme mukana elämäsi iloissa ja suruissa, niin arjessa kuin juhlassa. Liity joukkoomme, sillä juuri sinut on kutsuttu!
Helsingin tuomiokirkon edustalla pyöräilee iloinen ja hymyilevä pariskunta. Kirkko näkyy taustalla. Teksti: liity kirkkoon.

Olet lämpimästi tervetullut – liity kirkkoon!

Olet lämpimästi tervetullut seurakuntaamme! Meille voit tulla juuri sellaisena kuin olet.

Liity joukkoomme, sillä juuri sinut on kutsuttu!

Miten voi liittyä kirkkoon?

Kirkkoon liittymiseen liittyvissä kysymyksissä kannattaa olla yhteydessä seurakunnan kirkkoherranvirastoon tai päivystävään pappiin. Vuosaaren yhteystiedot löydät alta.

Jos et tiedä, minkä seurakunnan alueella asut, voit tarkistaa sen kotiosoitteellasi seurakuntahaku palvelussa.

Kirkkoon voi liittyä myös tulostamalla ja täyttämällä lomakkeen. Lomake tulee postittaa tai viedä oman kotikunnan seurakuntaan.

Kirkkoon voi liittyä myös sähköisesti Liity kirkkoon -palvelussa.

Vuosaaressa kirkkoon liittyjiä auttaa liittymisasioissa seurakunnan kirkkoherranvirasto tai päivystävä pappi

Hyvä tietää kirkkoon liittymisestä

Kirkon jäsenyys edellyttää kastetta. 15 vuotta täyttäneen kirkkoon liittyjän tulee olla myös rippikoulun käynyt. Voit sopia seurakunnan papin kanssa kasteesta ja konfirmoinnista. Aikuisen tai jo perinteisen rippileiri-iän ylittäneen ei tarvitse mennä rippileirille, vaan rippikoulun voi käydä myös yksityisesti. Sama mahdollisuus on toki myös nuorella, jos leirimuotoinen rippikoulu ei tunnu itselle sopivalta.

Evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnan jäseneksi voi liittyä Suomen kansalainen, jolla on kotikunta Suomessa. Myös pysyvästi ulkomailla asuva Suomen kansalainen sekä ulkomaan kansalainen, jolla on kotikunta Suomessa, voivat liittyä kirkon jäseneksi. Ulkomaan kansalainen, joka on vailla kotikuntaa voi liittyä kirkon jäseneksi, kun hän on ollut mukana seurakunnan toiminnassa vähintään kolmen kuukauden ajan.

Alle 18-vuotiaat voivat liittyä kirkkoon huoltajien suostumuksella.

Kirkon jäsenenä maksat kirkollisveroa.

Liittyminen Suomen ev.lut. kirkkoon ei automaattisesti erota sinua toisesta kirkkokunnasta. Eroaminen tulee tehdä ensin. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen ei pääsääntöisesti voi samanaikaisesti olla muun uskonnollisen yhdyskunnan jäsen. Kirkon jäsen voi kuulua samanaikaisesti toiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan vain, jos kirkolliskokous on hyväksynyt sitä koskevan ekumeenisen sopimuksen jäsenyyden vastavuoroisista edellytyksistä. Varsinainen kaksoisjäsenyys voisi syntyä käytännössä vain Suomen anglikaanisen kirkon kanssa, johon kuuluu noin sata jäsentä. Kirkon jäsenen katsotaan eronneen kirkon jäsenyydestä, jos hän liittyy jonkin muun uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi.

Miksi liittyä kirkkoon?

Kirkko on ennen kaikkea uskovien ihmisten yhteisö, kotipaikka, jonne sinutkin kutsutaan. Kirkko koostuu seurakunnista, ja seurakunnat koostuvat ihmisistä. Kirkko on siis yhtä kuin ihmiset, jotka siihen kuuluvat.

Kun kuulut kirkkoon, kuulut aina myös kotiseurakuntaasi. Seurakunta on mukanasi elämän käännekohdissa, sen iloissa ja suruissa. Vanhemmat ja kummit pyytävät kasteessa lapselle Jumalan siunausta, avioliitto solmitaan seurakunnan läsnä ollessa ja läheisen kuollessa haetaan lohtua ikuisen elämän lupauksesta. Elämän suurien käännekohtien välille mahtuu myös paljon elämää, arkea ja pyhää. Myös kaikissa niissä hetkissä seurakunta voi olla läsnä, tuomassa apua arkeen, iloa, kohtaamisia ja nähdyksi tulemista. Hengähdyspaikkoja, ja hengellisen elämän näkökulmia. Seurakunnassa saa elää ja pohtia elämää, sen suuria ja pieniä kysymyksiä. Seurakunta antaa myös mahdollisuuden toimia erilaisissa vapaaehtoistehtävissä.

Kirkon jäsenyys antaa myös oikeuksia. Rippikoulun käynyt ja konfirmoitu seurakunnan jäsen voi toimia kummina, osallistua ehtoolliselle itsenäisesti ja asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa täytettyään 18-vuotta, seurakuntavaaleissa voi äänestää jo 16-vuotta täytettyään. Kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä on rippikoulun käyminen, mutta konfirmaatiota ei edellytetä.

Yhä vielä seurakunnissa vietetään viikottain messuja ja jumalanpalveluksia. Ne tarjoavat pyhän tauon arjen keskelle. Vuosaaressa kaikkia seurakuntalaisia kutsutaan yhdessä tekemään messuja – olet siis tervetullut mukaan myös toteuttajana.

Työ lasten ja nuorten parissa on näkyvä osa seurakunnan arkipäivää. Seurakunnat järjestävät lapsille ja nuorille kerhoja, leirejä sekä paljon muita tapahtumia. On tärkeää tarjota turvallinen tila, jossa läsnä on aikuinen jolla on aikaa ja mahdollisuus olla läsnä. Joskus myös muulle kuin omalle lähiaikuiselle voi olla helpompaa puhua.

Monet sosiaalityön muodot ovat lähtöisin kirkosta. Kirkko auttaa ja tukee elämän vastoinkäymisissä. Diakoniatyöntekijät auttavat taloudellisissa ongelmissa. Kirkon diakonia on lähimmäisenrakkaudesta käsin tapahtuvaa ihmisten kohtaamista ja auttamista. Diakoniatyöntekijään voit olla yhteydessä, vaikket kuuluisi kirkkoon. Ota rohkeasti yhteyttä jos kaipaat kuuntelijaa, olet yksinäinen, toivot että puolestasi rukoillaan tai talous huolettaa. Mietitään yhdessä.

Kirkko säilyttää kulttuuria. Kirkkojen taidokas sisustus, esineistö ja kuvataide ovat olennainen osa suomalaista kulttuuriperintöä. Kirkko on monen paikkakunnan arvokkain ja rakastetuin rakennus. Seurakuntien ylläpitämille hautausmaille kaikilla paikkakuntalaisilla on oikeus tulla haudatuksi.

Laaja musiikkitoiminta tarjoaa harrastusmahdollisuudet aloittelijasta konkareihin. Vuosaaressakin musiikkitoimintaa on tarjolla kaiken ikäisille, ja konsertit tuovat kulttuurin melkein kotiovelle asti.

Lisää tietoa kirkkoon liittymisestä Kirkon evl. sivustolla.