19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

OHJE: Näin katsot striimejä ja tallenteita netistä

22.12.2020, 14:27 /  päivitetty 27.01.2021, 19:17
Jos sinulla on jokin laite, jossa on nettiyhteys, voit katsella kotonasi seurakuntien välittämiä lähetyksiä eli striimejä. Netin kautta pääset osallistumaan jumalanpalveluksiin ja vaikka konsertteihin, jonne ei koronarajoitusten vuoksi pääse paikan päälle. Voit katsoa lähetyksiä myös jälkikäteen.
Nainen sohvalla läppärisylissä katsomassa striimattua jumalanpalvelusta

Näin pääset katsomaan striimejä ja tallenteita:

Tarvitset jonkin laitteen, jossa on nettiyhteys. Se voi olla kannettava tai pöytätietokone, älypuhelin tai tabletti. Kun nettiyhteytesi on päällä, voit alkaa etsiä linkkejä ajankohtaisiin lähetyksiin seurakunnan kotisivun uutisista. Laita hakusanaksi Googleen seurakunnan nimi.

Striimit löytyvät seurakuntien Youtube- ja Facebook-palveluista

Facebook on yhteisöpalvelu, jossa monilla seurakunnilla on oma sivu. Facebookissa voi olla yhteydessä muihin ihmisiin esimerkiksi kirjoittamalla viestejä tai jakamalla kuvia ja videoita. Palveluun voi perustaa keskusteluryhmän pelkästään omalle kaveripiirilleen. Facebookista löytyy monia käyttäjien perustamia ryhmiä, joita yhdistää jokin harrastus tai muu yhteinen mielenkiinnon kohde. Myös monilla yrityksillä ja yhteisöillä on Facebookissa oma sivu, jossa ne kertovat ajankohtaisista asioistaan.

YouTube on videogalleria, jossa seurakunnilla on omat kanavansa. Jokainen YouTuben käyttäjä voi lisätä galleriaan omia videoita. YouTubesta löytyy runsaasti erilaisia opastusvideoita tietokoneen käytöstä kalastuksen alkeisiin. Voit etsiä ohjeita kirjoittamalla hakukenttään aiheen.

Täältä löydät listan seurakuntien kanavista

Aina ei tarvitse rekisteröityä Facebookiin tai Youtubeen

Voit katsoa striimejä ja tallenteita useimmiten ilman rekisteröitymistä Facebookiin tai Youtubeen. Jos näytölle tulee alla olevan näköinen kirjautumisruutu, voit ohittaa sen painamalla Ei nyt tai Ei kiitos, palvelusta riippuen.

Kuvakaappaus kirjautumisruudusta Facebookiin

Turvallisuus

Voit katsoa striimejä turvallisesti. Niiden katsomiseen ei koskaan tarvita matkapuhelinnumeroasi, syntymäaikaasi, sosiaaliturvatunnustasi tai pankkitietojasi. Jos joku palvelu pyytää näitä tietoja, poistu sivustolta.

Sivun, ohjelman tai mainosten sulkeminen

Sivu tai ohjelma suljetaan yleensä X-painikkeella. Yleensä se löytyy ruudun oikeasta yläkulmasta. Joskus Youtubessa videoruudun alalaitaan ilmestyy mainoksia. Voit sulkea mainoksen sen sisällä olevasta x-painikkeesta, vaikka mainos olisi videon päällä.

Joskus Youtubessa voi tulla keskellä lähetystä mainoksia. Ne eivät ole kuitenkaan seurakuntien valitsemia. Video jatkuu mainosten jälkeen. Jotkut mainokset voi ohittaa odottamalla 5 sekuntia ja painamalla painikkeesta Ohita mainokset.

Kuvakaappaus mainoksesta, jollainen saattaa tulla Youtube-videoon

Näin saat Youtube-videon äänen kuulumaan

Jos videon ääni ei kuulu, tarkista videoruudun vasemmasta alalaidasta, ovatko äänet päällä. Jos kaiutin-kuvakkeen päällä on poikkiviiva, videon äänet eivät ole käytössä. Klikkaa kuvaketta, niin ääni tulee päälle.

Äänet päälle -painike Youtubessa

‍Näin saat Facebook-videon äänen kuulumaan

Jos videon ääni ei kuulu, tarkista videoruudun oikeasta alalaidasta, ovatko videon äänet päällä. Jos kaiutin-kuvakkeen vieressä on X, videon äänet eivät ole käytössä. Klikkaa kuvaketta, niin ääni tulee päälle.

Näin saat videon näkymään koko ruudulla

Suurenna katselemasi video Youtubessa koko ruudun kokoiseksi klikkaamalla videoruudun alakulmassa näkyvää kuvaketta (katso nuoli isossa kuvassa alla). Silloin kuvakkeet muuttuvat vastakkaisiksi. Pääset palaamaan pienempään ruutuun painamalla kuvaketta uudestaan.‍

Facebookissa vastaava painike näyttää tältä

Youtube-sivu, jossa esi erkkinä jouluhartaus kirkossa. Nuolella merkitty koko ruudun näytölle avaava painike