20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Näin Roihuvuoren seurakunta hyppäsi verkkoon - ja aikoo pysyä siellä

04.06.2020, 17:16
Takaa päin kuvattu nainen katsoo sohvalla verkkokirkkoa läppäriltä

Kun normaali seurakunnan toiminta jouduttiin keväällä yhtäkkiä keskeyttämään, ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa pikainen digiloikka. Tiedottaja Tuomas Saloniemi kertoo, miten kaikki toiminta siirrettiin viikossa verkkoon Roihuvuoren seurakunnassa.

Torstai 12.3. klo 10.30

Laajasalon kirkolla katsotaan yhtymäjohdon tiedotustilaisuutta. Kaikki kokoava toiminta pysäytetään, kertoo pienellä ruudulla yhtymäjohtaja Juha Rintamäki. Iltaruuan alkuun on aikaa vartti. Kirkkoherra päättää, että iltaruokailu pidetään. Ensi sunnuntain jumalanpalveluksen suhteen tehdään nopeita päätöksiä. Se siirretään nettiin.

Kun seurakunnan koko toiminta pysäytetään, seuraa hurja määrä käytännön työtä. Nettisivuilta löytyvät tapahtumat on viety verkkoon parhaimmillaan jo vuotta aiemmin. Nyt niihin kaikkiin pitää saada peruttu -merkintä.

Maanantai 16.3.

Kirkkoherra kirjoittaa tiedotetta seurakuntalaisille. Papit soittelevat aktiivisille seurakuntalaisille ja kertovat toiminnan pysäyttämisestä. Seurakunnan nettisivut eivät kestä sitä, että kaikkien seurakuntien tapahtumat peruutetaan yhtaikaa.

Torstai 19.3.

Pidetään messupalaveri. Messua eli ehtoollisjumalanpalvelusta ei voida pitää, mutta jumalanpalvelus päätetään pitää Facebookissa. Rovasti Arja Vaulas on suunnitellut messun, joka sisältää Taizé-lauluja. Ne toimivat erittäin hyvin myös virtuaalisesti.

Tiedottaja ja kanttori neuvottelevat toteutuksesta. Koska tiedottaja pystyy myös laulamaan, päätetään Taize-laulut laulaa kolmiäänisesti. Messu nauhoitetaan torstaina. Perjantaina aloitetaan messun editointi. On kiire, sillä kolme varttia messua tarkoittaa useampaa tuntia nauhoitettua materiaalia, mikä tarkoittaa useampaa sataa gigaa videotiedostoja.

Seurakunnalle täytyy luoda Youtube-kanava. Tiedottaja hahmottelee päässään nopean sisältöstrategian.

Perjantai 20.3.

“Tämähän näyttää hyvältä!” hihkaisee Arja Vaulas katsoessaan videovedosta. Vielä värimäärittely ja äänitasojen tarkistus, niin messu on valmis.

Sunnuntai 22.3.

Tiedottaja lataa valmiin jumalanpalveluksen nettiin. Seurakunta oli ottanut digiloikan.

Sinä sunnuntaina lähes kaikki suomalaiset seurakunnat striimasivat messujaan eli lähettivät ne suoratoistona nettiin paikan päältä. Koko kirkko oli siirtynyt ainakin osittain nettiin, olosuhteiden pakosta.

Digitaalisuus tuo uusia mahdollisuuksia

-Korona on muuttanut kyllä seurakunnan toimintaa rajusti, kertaa kirkkoherra Timo Pekka Kaskinen.

-Käytännössä muutamassa päivässä koko se toiminta, mikä oli mahdollista siirtää verkkoon, siirrettiin sinne.

Arja Vaulas ja tiedottaja Tuomas Saloniemi ideoivat nopeasti myös päivähartauden. Niistä tuli nopeasti suosittu osa seurakunnan hengellistä elämää.

-Aiomme kuitenkin ideoida lisää, Timo Pekka Kaskinen huomauttaa.

Ideoimme uusia tapoja olla lähellä seurakuntalaisia verkossa.

-Tähän asti verkkoon on siirretty olemassa olevaa toimintaa, joka on vielä hiukan yksisuuntaista, mutta virtuaalisen kirkon isoin mahdollisuus on juuri kaksisuuntaisuus, hän huomauttaa.

Siksi seurakunnassa on nyt kokeiltu myös virtuaalisia kirkkokahveja striimattujen messujen jälkeen. Verkkotoiminnan isoin vahvuus onkin mahdollisuus kokeilla asioita ja katsoa, mikä toimii ja mikä ei.

Mitä digiloikka vaatii?

Digiloikkaan tarvitaan tekniikkaa, osaamista ja henkilökunnan mukaan lähtöä.

-Minulla on ammattini takia aika paljon omaa kalustoa, jota olen tuonut kirkolle käyttöön, kertoo tiedottajan sijaisena toimiva Tuomas Saloniemi.

-Se on hyvä, koska koronavirus ja sen aiheuttamat tuotantohäiriöt ovat näkyneet ennen kaikkea kulutuselektroniikan saatavuudessa. Kun koko Eurooppa haluaa yhtaikaa striimata ja siirtää toimintaansa nettiin, on Kiinan tehtailla ollut komponenttituotanto pysähdyksissä kuukausia. Siksi tarvikkeita ei yksinkertaisesti ole ollut saatavissa.

-Tärkeintä on kuitenkin henkilökunnan innostunut asenne. Oli mukava tulla uutena työntekijänä työyhteisöön, jossa löytyi halua lähteä kokeilemaan ja tekemään juttuja joita ei ole ennen tehty.

Koronaviruksen aiheuttamia rajoituksia puretaan pikkuhiljaa ainakin toistaiseksi, mutta seurakunnan digiloikkaa ei aiota ottaa taaksepäin.

Tässä on opeteltu Teams-kokouksista lähtien nyt paljon uutta.

-Saamme hyvää kokemusta, josta opitaan tulevaisuutta ajatellen. Esimerkiksi jumalanpalvelusten striimauksia ei lopeteta, vaikka seurakuntalaiset pääsevätkin paikalle. Jumalanpalvelukset vain toteutetaan verkkoon eri tavalla.

- Tässä on opittu ehkä se, ettei ihmisen ikä kerro, käyttääkö hän sosiaalista mediaa, Tuomas Saloniemi toteaa.

-On paljon viisikymppisiä, jotka eivät innostu Facebookista, ja toisaalta 80-vuotiaita, jotka odottavat joka päivä päivähartautta.

On selvää, että kirkko meni verkkoon, eikä aio tulla sieltä pois.

Teksti: Tuomas Saloniemi

Kuva: Marko Anttila