25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Mobiiliohjatulle Pyhiinvaellukselle Vuosaaren Uutelassa

03.11.2020, 10:49 /  päivitetty 16.11.2020, 14:00
Nainen metsäpolulla katsoo matkapuhelintaan.
Pyhiinvaellus kutsuu kulkemaan kauniissa luonnossa ja hiljentymään sen sekä rauhoittavien ajatusten äärelle.

Helsingin ensimmäiset mobiilipyhiinvaellusreitit löytyvät Vuosaaren Uutelasta ja Seurasaaresta. Reittejä voi seurata mobiilisovelluksen tai painetun vihkosen avulla.

Reitit kulkevat merellisessä ja metsäisessä luonnossa ja ohjaavat kulkijaa pysähtymisen ja hiljentymisen äärelle. Polut kutsuvat kulkijoita elämänkatsomuksesta riippumatta. Reittien tekstit ohjaavat katsomaan omaa sisintään ja ympäröivää luontoa sekä omakohtaisten kysymysten että Raamatun ja muiden kristillisten tekstien pohjalta.

– Vaeltaminen, arjesta irtautuminen sekä luonnon ja ympäristön havainnoiminen auttavat pohtimaan oman elämän kysymyksiä ja kenties näyttämään suuntaa uudelle elämässä. Hiljentyen tutulla lenkkipolulla voi löytyä uusia näkökulmia. Vaeltaminen ja hiljentyminen luonnossa on ollut läpi Raamatun tie sisäiseen kasvuun ja muutokseen, reittien tekemistä koordinoinut sosionomi-diakoniopiskelija Saara Valkama sanoo.

Reitit kannattaa kulkea hitaasti ja rauhassa. Tavoitteena ei ole suorittaa reittejä, vaan tulla kokonaisvaltaisesti hoidetuksi luonnon helmassa. Yhteys syvimpään itseen ja luontoon tulee mahdolliseksi, kun keskittyy olemaan läsnä hetkessä ja avaa aistinsa havainnoimaan ympäristöä.

Reittien pysähdyspaikoilla voi hiljentyä rauhoittamaan mielensä harjoitteiden avulla.

Kurkista pyhiinvaellukselle juttulinkkien välityksellä

Kirkko ja Kaupunki: Cityihminen voi tehdä minipyhiinvaelluksen kaupunkiluontoon

YLE: Pyhiinvaellukselle pääsee nyt vaikka kotisohvalta käsin

Pyhiinvaellusreitit Uutelassa ja Seurasaaressa

Uutelan pyhiinvaellusreitti “Matkaevästä elämään” on 1,3 kilometrin pituinen. Reitillä on 10 pysähdyspaikkaa. Pysähdyspaikat sisältävät harjoitteita läsnäoloon ja mielen rauhoittumiseen sekä tekstejä ja rukouksia hiljentymiseen ja hengelliseen pohdintaan. Mukana on myös joitakin musiikkilinkkejä.

Seurasaaren reitti “Pysähtymisen ja hiljentymisen polku” on noin 3 kilometriä pitkä. Seurasaaren reitti on esteetön. Reitillä on 10 pysähdyspaikkaa. Pysähdyspaikat sisältävät harjoitteita läsnäoloon ja mielen rauhoittumiseen sekä tekstejä ja rukouksia hiljentymiseen ja hengelliseen pohdintaan. Mukana on myös joitakin musiikkilinkkejä.

Pyhiinvaellukselle mobiilisovelluksella tai tulostamalla ohjeet

Mobiilisovelluksen avulla voit tehdä pyhiinvaelluksen omatoimisesti silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Lähde vaeltamaan kuunnellen, mitä luonto ja hiljentyminen tänään kertovat sinulle. Voit tutustua Helsingin reitteihin netissä osoitteessa citynomadi.com kirjoittamalla hakusanaksi Uutelan pyhiinvaellus tai Seurasaaren pyhiinvaellus.

Vaeltamaan pääset lataamalla älypuhelimeen ilmaisen Nomadi-sovelluksen. Myös sovelluksesta reitit löytyvät hakusanoilla Uutelan pyhiinvaellus tai Seurasaaren pyhiinvaellus. Sovellukseen on merkitty pyhiinvaelluksen reitti ja sen varrella olevat pysähdyspaikat. Kullakin pysähdyspaikalla on tekstit sekä äänitteinä että itse luettavissa. Varaa vaeltamisen riittävästi aikaa. Myös kuulokkeet kannattaa ottaa mukaan. Joillakin pysähdyspaikoilla on musiikkilinkkejä.

Halutessasi voit mobiilisovelluksen sijaan käyttää paperisia ohjeita jotka voi tulostaa tästä alta, tai Hiljaisen tilan sivulta.

Tulosta Uutelan pyhiinvaelluksen paperiset ohjeet täältä.

Tulosta Seurasaaren pyhiinvaelluksen paperiset ohjeet täältä.

Varaa vaeltamisen riittävästi aikaa. Myös kuulokkeet kannattaa ottaa mukaan, sillä joillakin pysähdyspaikoilla on musiikkilinkkejä.

Reitit sopivat myös ohjattuihin ryhmävaelluksiin esimerkiksi seurakuntatyössä ja työyhteisöjen tyhy-toiminnassa. Mikäli ei ole mahdollisuutta lähteä ulos luontoon, reitin voi kulkea myös kotisohvalla.

Pyhiinvaellus – tapa tehdä sisäistä matkaa

Pyhiinvaellukset ovat olleet länsimaisessa kulttuurissa jo 2000 vuotta tapa tehdä sisäistä matkaa ja rikastaa hengellistä elämää. Monelle pyhiinvaellukset Jerusalemiin tai Santiago de Compostelaan ovat olleet suunnannäyttäjiä elämässä. Matkan pituus tai päämäärä ei kuitenkaan ole tärkeintä. Kotimaisemissakin voi virkistyä, levähtää ja kokea uutta. Pienikin pysähdys voi olla arjen keskellä merkitsevä.

Luonnon kauneus on Kristuksen hellä hymy aineen välityksellä.

Vaeltaminen, luonnon havainnoiminen ja hengellisyyden äärelle hiljentyminen auttavat pohtimaan oman elämän kysymyksiä ja antavat uutta suuntaa. Tutulla lenkkipolulla voi löytyä uusia näkökulmia. Yhteys syvimpään itseen ja luontoon tulee mahdolliseksi, kun keskittyy olemaan läsnä hetkessä ja avaa aistit havainnoimaan ympäristöä. Ranskalaisen filosofin Simone Weilin sanoin: “Luonnon kauneus on Kristuksen hellä hymy aineen välityksellä.”