20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Koko Helsinki

Mitä kuuluu Paavalin varhaiskasvatus?

21.03.2023, 10:12

Mitä kuuluu Paavalin seurakunnan varhaiskasvatustyölle tänä keväänä?

-Varhaiskasvatuksen työalan kevät on lähtenyt mukavasti käyntiin ja toiminnassa käy viikoittain reilu sata perhettä.

Varhaiskasvatuksessa työskentelevät tällä hetkellä lastenohjaajat Vilma, Anne ja tammikuussa aloittanut Aada. Tiimin varhaiskasvatuksen ohjaajana toimii Tuija. Mukana ovat myös vapaaehtoiset teologian opiskelija Viivi pyhäkoulun ohjaajana sekä kerhomummo Tarja.

Millaista toimintaa teillä on keväällä?

-Muskari-ryhmät kokoontuvat aina maanantaisin ja torstaisin 8.5. saakka. Ryhmissä on vielä muutamia paikkoja jäljellä, johon voi jälki-ilmoittautua eli vielä ehtii mukaan.

Perhekahvila kokoontuu viikoittain torstaisin klo 9-11 aina 4.toukokuuta saakka ja sinne ovat tervetulleita kaikki lapsiperheet. Perhekahvilassa voi hengähtää hetken arjen keskellä; lapsille on leikkitilaa ja tarjolla on pientä purtavaa. Tekemistäkin on luvassa, esim. 30.3. koristelemme virpomisoksia. Perhekahvilaan ei tarvitse erikseen ilmoittautua, vaan voi tulla silloin kun aikatauluihin sopii.

Aloitamme myös maaliskuussa vielä uuden Sylivauvat-ryhmän. Ryhmä on tarkoitettu ensimmäisen lapsen saaneiden äideille ja heidän vauvoilleen. Kokoontumiset ovat tiistaisin klo 9.30-11. Ryhmä aloittaa 21.3. ja kokoontuu kuusi kertaa. Ryhmässä on vielä vapaita paikkoja, joten nyt kannattaa ilmoittautua. Ryhmälle tarjotaan kuuden kokoontumisen jälkeen mahdollisuus kokoontua omatoimiryhmänä ja näin on monesti tapahtunutkin. Ryhmä on oiva mahdollisuus tutustua samassa elämäntilanteessa oleviin.

Keskiviikko-iltaisin arkeaan voi helpottaa ja käydä Paavalinkirkolla syömässä. Edullinen euron kasviruoka on tarjolla klo 16.30-18. Tervetuloa koko perheen voimin. Lapsille on iltaruuan yhteydessä leikkitilaa ja tekemistä.

Keskiviikkoisin kokoontuu myös PikkuPaavalit- pyhäkoulu klo 17.45-18.45. Pyhäkoulu on kolmivuotiaista ylöspäin ja kokoontumiset jatkuvat aina maaliskuun loppuun saakka. Pyhäkoulussa lauletaan, leikitään, hiljennytään arjen keskelle sekä nautitaan pieni iltapala. Pyhäkoulu on maksuton ja sinne ei tarvitse etukäteen ilmoittautua.

Vinkkinä: vanhemmat voivat pyhäkoulun ajan ottaa hetken itselleen ja mennä vaikkapa puolen tunnin messuun, käydä kävelemässä tai kauppareissulla. Pyhäkoulua ohjaavat koulutetut vapaaehtoiset työparinaan seurakunnan lastenohjaaja.

Paavalinkirkolla toimii edelleen koululaisten iltapäiväkerho, joka on tarkoitettu 1.-2. luokan oppilaille Vallilan koulun oppilasalueelta. Tänä vuonna kerhossa on käynyt 35 lasta päivittäin koulupäivän jälkeen. Hakuaika iltapäiväkerhoon on 6.3.-1.5. Iltapäivätoimintaa koordinoi Helsingin kaupungin kasvatuksen toimiala, jonka kautta hakuprosessi tapahtuu.

Kesän kynnyksellä toukokuun viimeisenä sunnuntaina eli Helluntaipäivänä vietämme leikki-ikäisten perhemessua. Syksyn seurakuntavaalien yhteydessä Lastenvaaleissa lapset äänestivät voittajaksi Leipurinallen. Nyt Leipurinalle on mukana messussa 28.5, joten kannattaa laittaa päivä jo kalenteriin.

Kevättä kohti mennään siis mukavissa merkeissä ja kaikki lapset ja perheet, olette lämpimästi tervetulleita mukaan toimintaan. Meille voi myös ehdottaa ja esittää toiveita toiminnasta. Otamme mielellämme palautetta ja ehdotuksia vastaan.