25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Maailma kylässä -festareilla 27.-28.5.2023 uskonnot muutosvoimana rauhan puolesta

17.05.2023, 14:50 /  päivitetty 22.05.2023, 12:39
Piirrokset kaupungista ja auringosta, Maailma kylässä -logo ja teksti Uskonnot muutosvoimana rauhan puolesta

Kestävän kehityksen festivaali Maailma kylässä järjestetään 27.–28.5.2023 Helsingin Suvilahdessa teemalla Muutosvoima! Kirkko Helsingissä tuo tapahtumassa esiin yhdessä muiden uskontokuntien edustajien kanssa, millaista muutosvoimaa uskonnoissa on rauhan edistämiseksi.

Helsingin seurakunnat ovat mukana Uskontojen kylän teltassa yhdessä mm. Uskot-foorumin kanssa. Kannattaa myös suunnata kuuntelemaan su 28.5. klo 11 seurakuntien puheohjelmaa otsikolla Sovinto, rauha, rakkaus – tarinoita muutoksen voimasta ja siinä puhujina Ikali Karvinen ja Laura Lodenius. Heitä haastattelee nuoria Sovinto-hankkeesta. Lisäksi Taika-Petteri tuo iloa kiertelemällä sunnuntaina festarialueella hauskuuttamassa lapsia ja aikuisia.

Kirkko Helsingissä on aktiivisesti mukana uskontojen välisessä työssä sekä edistämässä uskontolukutaitoa ja positiivista uskonnonvapautta. Rauha, tulevaisuus ja toivo kietoutuvat yhteen.

- Tuemme ja teemme uskontojen rauhanrakennustyötä. Oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen yhteiskunta on arvomaailmamme ja strategiamme mukaista. Jeesus oli muutosvoima, heikompien puolustaja, sanoo Helsingin seurakuntien kansainvälisen työn sihteeri Tarja Korpaeus-Hellsten.

Kirkko Helsingissä Maailma kylässä -festivaaleilla

Maailman uskonnot yhdessä - uskontojen kylä

Uskonnonvapaus täyttää Suomessa 100 vuotta tänä vuonna. Tule Uskontojen kylään juhlimaan ja tapaamaan ihmisiä eri uskonnoista: bahá’íta, buddhalaisia, hinduja, juutalaisia, kristittyjä, muslimeja ja myöhempien aikojen pyhiä. Viikonlopun aikana Uskontojen kylässä mm. kuullaan musiikkia eri uskontoperinteistä ja täytetään yhdessä kävijöiden kanssa Toivon puuta. Lauantaina kylässä esiintymässä mm. lapsia Helsingin ev-lut seurakuntien arabiakielisestä työstä.

Laura Lodenius tähyää korkealle kesäisessä kuvassa
Suomen Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius, kuva Sami Liukkonen

Sovinto, rauha ja rakkaus – tarinoita muutoksen voimasta su 28.5. klo 11.00-11.20

Nuorten muutoksentekijöiden haastattelussa Suomen Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius ja Kirkon Ulkomaanavun varatoiminnanjohtaja Ikali Karvinen, kertovat omasta työstään ja muutoksen mahdollisuuksista kriisi- ja konfliktialueilla. Miten jokainen voi olla muutoksentekijä sopuisamman yhteiskunnan luomisessa?

Kasvokuva Ikali Karvisesta, jolla yllään musta paita
Kirkon Ulkomaanavun varatoiminnanjohtaja Ikali Karvinen, kuva Antti Yrjönen

Järjestää Kirkko Helsingissä ja @sovinto. Keskustelu on katsottavissa myös tapahtuman verkkosivulta.