25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Lauttasaaren kirkon peruskorjaus

23.11.2020, 16:33 /  päivitetty 11.03.2021, 10:53
Lauttasaaren kirkkorakennus on ollut peruskorjauksessa syyskuusta lähtien. Seurakunnan toiminta toteutuu peruskorjauksen ajan Heikkiläntie 7 toimistorakennuksen neljännessä kerroksessa.

Tähän uutiseen päivitetään kootusti tietoa peruskorjauksen etenemisestä.
#Rakennetaanyhteistä-teksti, Lauttasaaren kirkkosali, miehiä suojavarusteissa
Ympäristömme ei ainoastaan puhu ja vaikene, vaan avautuu ja sulkeutuu niin kuin syli tai kämmen. Se sulkee meidät sisäänsä ja pitää meidät otteessaan. Emme voi vapautua sen otteesta muutoin kuin suunnittelemalla ja rakentamalla niin, että tuo puristus muuttuu lempeäksi ja puhuttelevaksi kosketukseksi.

- Keijo Petäjä

Lauttasaaren kirkko rakennettiin vuosina 1956-1958 ja kirkon ovat suunnitelleet Keijo ja Maria Petäjä, sisustusarkkitehtina toimi Ilmari Tapiovaara. Kirkko on vuosikymmenten ajan toiminut kohtaamispaikkana ja ennen kaikkea tilana, missä on koettu pyhää niin arjessa kuin juhlassakin.

Rakastettu Lauttasaaren kirkko on syyskuusta alkaen ollut peruskorjauksessa, jonka arvioitu kesto on puolitoista vuotta. Kirkkoa kunnostetaan niin, että se palvelisi yhä paremmin tulevia sukupolvia ja toimisi kaikkien yhteisenä tilana.

Miten peruskorjaus etenee?

Syyskuun aikana rakennusta on suojattu ja työmaa-alue on turvallisuuden takaamiseksi aidattu. Asbestipurut aloitettiin syyskuussa kirkon kellarikerroksessa, missä sijaitsee muun muassa lauttasaarelaisille nuorille tuttu krypta. Syys-lokakuussa aloitetut purkutyöt jatkuivat lokakuussa etenkin suomenkielisellä puolella. Lokakuussa aloitettiin myös maankaivuutöitä laajennusosan alueella.

Marraskuussa purkutyöt jatkuivat keskisiipeen. Kryptan ja kellarin kohdalle maankaivuutöiden lisäksi aloitettiin salaojien rakennus, millä varmistetaan, että rakennuksen pohja turvataan jatkossakin kosteudelta. Joulukuussa peruskorjaustyömaalla jatkuvat edelleen purkutyöt. Kryptan ja kellarin uuden alapohjan valujen laitto sijoittuu myös joulukuulle, samoin kuin hissin perustusten teko. LVIS-rukotyöt alkavat, samoin kuin ryömintätilan kaivuu ja betonityöt.

Tammikuussa tehdään uuden hissikuilun valuharkkoseinät ja keittiön alueen betonivälipohjat, lisäksi uusien väliseinien teko alkaa. Keskiosan ryömintätilassa tehdään betonirakenteiden korjaustöitä. St. Jacobsin puolella ovat purkutyöt edelleen käynnissä. Helmi- ja maaliskuun aikana ollaan päästy lLVIS-töiden osalta eteenpäin. Pintojen tasoitus, laatoitus, ja osassa rakennusta jo maalaus, on käynnissä. Ikkunat ovat tällä hetkellä kunnostuksessa Virossa ja mm hissikuilujen rakentaminen on käynnissä.