25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Koko Helsinki

Laura Malmivaara: Kirkko on yhteisön kiinnekohta

09.12.2022, 13:20 /  päivitetty 09.12.2022, 13:24
Näyttelijä, valokuvaaja Laura Malmivaara kirjoitti Kiikarin joulunumeroon Minun kirkkoni -sarjaan siitä, miten ja mikä kirkoissa puhuttelee häntä. Laura asuu Laajasalossa perheensä kanssa.
Kuva Laura Malmivaarasta ja teksti Minun kirkkoni: Laura Malmivaara. Kuva: Antti Rintala

Näyttelijä ja valokuvaaja Laura Malmivaara piti syyskuussa Laajasalon kirkolla valokuvanäyttelyn Kuivuudesta kasvaa toivo. Kuvat oli otettu vuonna 2018 Tansanian Kirhapussa.

Laura oli silloin Suomen Lähetysseuran mukana tutustumassa seuran ilmastotyöhön jo valmiiksi kuivuudesta kärsivällä alueella. Siellä hän kuvasi erityisesti naisia ja tyttöjä.

– Paahtavan kuumassa ja kirkkaassa auringon paisteessa löysin pienen sementistä ja hiekasta tehdyn kappelin. Sen pimeys, yksinkertaisuus ja risti alttarilla puhuttelivat. Valo siivilöityi sisään vain pienestä ikkunasta, Laura kertoo.

Samalla hän muistelee osallistumistaan luterilaiseen messuun Tansaniassa isossa kirkossa, joka täyttyi innokkaalla laululla ja energisyydellä.

– Käyn mielelläni ulkomailla aina kirkoissa, jos se vain on mahdollista. Kirkkojen erilaisuus ja toisaalta tuttuus puhuttelevat. Kirkko on yhteisön kiinnekohta, erillään kulutuksesta ja kiireestä. Se on hiljaisuuteen rajattu tila, Laura kertoo.

Omassa elämässään Laura muistelee vaihetta, jolloin oli raskasta. Hän asui silloin Korkeavuorenkadulla vastapäätä mahtavaa korkeatornista Johanneksen kirkkoa.

– Kirkon tornit antoivat turvaa ja voimaa elämään.

Kirkko oli Lauralle myös hiljentymisen paikka.

Kirkot voivat olla turvallinen maamerkki elämän kuohuissa. Samalla ne muistuttavat Jumalan todellisuudesta arjen keskellä.

Teksti: Arja Vaulas

Kuva: Antti Rintala