14.05. Onneksi olkoon: Tuula | Palaute

Kyrkoskatten 1,0 procent i Helsingfors år 2019

16.11.2018, 09:42
Helsingforsförsamlingarnas gemensamma kyrkofullmäktige beslöt att bibehålla kyrkoskatten i Helsingfors på samma nivå som i år, det vill säga 1,0 procent, år 2019. Enligt uppskattningarna i nuläget innebär det en summa på 80,7 miljoner euro. Kyrkoskatten i Helsingfors hör till de lägre bland församlingarna i Finland.

Genom det här beslutet, och med dessa skattemedel, hjälper kyrkan nödställda i Helsingfors samt stöder bland annat barn och unga. Av skattemedlen som inkommer till kyrkan går knappa 3 miljoner vidare till mission- och internationellt hjälparbete.

Skatteprocenten och tyngdpunkterna för kyrkans hjälparbete är exempel på ärenden som de förtroendevalda - som nu väljs i söndagens församlingsval - kan påverka. På söndagen den 18.11 är valurnorna öppna mellan klockan 11-20. Alla som är medlem i kyrkan och fyller 16 år senast på valdagen den 18.11 har rösträtt. ‍

Hitta din kandidat i Valkompassen