19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Koko Helsinki

Kirkkovuosi: Marian ilmestyspäivä

15.03.2018, 10:00 /  päivitetty 15.03.2018, 09:59
Marian ilmestyspäivää vietetään tänä vuonna sunnuntaina 18.3. Päivän aiheena on enkeli Gabrielin ilmestyminen Neitsyt Marialle. Enkeli Gabriel ilmoitti tuolloin Jeesuksen syntymästä. Vaikka päivää vietetään keskellä pääsiäispaastoa, kyseessä on jouluun liittyvä erityispyhä.

Mariaa pidetään kristikunnassa kristittyjen esikuvana ja äidin osassaan samaistumisen kohteena. Aikaisemmin pyhä tunnettiin nimellä Marianpäivä, mutta vuonna 2000 kirkkokäsikirjojen uudistamisen myötä päivän nimi palautettiin nykyiseen muotoonsa. Marian ilmestyspäivän lisäksi Marialle on omistettu luterilaisessa kirkossa neljäs adventtisunnuntai.

Marian ilmestyspäivä vakiinnutti asemansa 500-luvulla. Suomen luterilaisessa kirkossa Marian ilmestyspäivää vietetään ensijaisesti sinä sunnuntaina, joka sijoittuu 22.–28.3. väliselle ajalle. Jos sunnuntai osuu palmusunnuntaiksi tai pääsiäispäiväksi, päivää vietetään palmusunnuntaita edeltävänä sunnuntaina. Ortodoksisessa ja katolisessa kirkossa pyhää vietetään vakituisesti 25. maaliskuuta.

Marian ilmestyspäivän liturginen väri on valkoinen. Muuten paastonajan värinä kirkoissa on violetti.

Yle TV1 lähettää Marian ilmestyspäivän messun Helsingin Viikin kirkosta 18.3. kello 10. Messussa saarnaa Malmin kirkkoherra Heikki Arikka.