25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Koko Helsinki

Kiitokset Rakenna joulupuu -keräykseen lahjoittaneille!

04.01.2023, 15:13
Avun tarve mutta myös auttamisen halu on suurta.

Helsingin seurakuntien Rakenna joulupuu -keräyksen kautta lahjoitettiin joulun 2022 alla yhteensä noin 1 300 lahjaa tai lahjakorttia. Lisäksi tulleiden raha- ja lahjakorttilahjoitusten ansiosta jouluiloa pystyttiin seurakunnissa jakamaan tuotakin suuremmalle määrälle vähävaraisia perheitä, yksinasuvia ja vanhuksia.

Iso, lämmin kiitos ihan jokaiselle lahjoittajalle - apusi on tärkeää! Lahjoitukset tuottavat isosti iloa saajilleen mutta myös lahjoittajille. Ihmisten halu auttaa koskettaa meitä avun välittäjiä joka joulu, sanoo Malmin seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Elina Leppihalme.

Valtaosa lahjoituksista oli erilaisia lahjakortteja, joiden saajat kertoivat käyttävänsä ne esimerkiksi jouluruokien ja lasten lahjojen hankintaan. Töölön seurakunta puolestaan keräsi elämyslahjakortteja vaikkapa elokuviin ja uimahalliin. Diakoniatyö sai välitettäväksi paljon myös kahvia ja suklaata sisältäviä joulukasseja. Samoin iso määrä lahjoitettuja villasukkia pääsi lämmittämään jonkun lähimmäisen jalkoja. Koviin paketteihin käärittiin saajien toiveiden mukaisesti muun muassa leluja, pelejä, kosmetiikkaa ja harrastusvälineitä.

Keräyksen lisäksi diakoniatyö saa vuosittain runsaasti lahjakortteja järjestöiltä, kuten Lionseilta, MLL:ltä ja Martoilta.

Avun tarve merkittävää

Parin seurakunnan kokemuksen mukaan lahjoitusten määrä on jonkin verran vähentynyt. Johtava diakoniatyöntekijä Outi Juntunen sitä vastoin kertoo, että Mikaelin seurakunnan diakoniatyö sai erittäin hyvin lahjoituksia sekä Rakenna joulupuu -keräyksestä että järjestöiltä ja yhdistyksiltä.

– Olemme lisäksi pystyneet jakamaan lahjoituksena saatuja villasukkia ja käytettyjä vaatteita, jotka tulivat tarpeeseen sekä lapsiperheille että yksinasuville. On ollut paljon hyviä kohtaamisia ja monenlaisia asioita olemme kuulleet ja jakaneet, Juntunen jatkaa.

Malmin seurakunnassa avun tarve näyttäytyi aiempaa suurempana. – Täydensimme jouluauttamista merkittävällä summalla seurakunnan avustusvaroista, sillä jouluavustuksen hakijoita ja tarvitsijoita oli erityisen paljon, Elina Leppihalme kertoo.

Rakenna joulupuu -keräys on Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan ev. lut. seurakuntien perinteinen joulukampanja.