27.07. Onneksi olkoon: Heidi | Palaute

Kesäillan musiikkia Kannelmäen kirkossa 30 vuotta

Kannelmäen seurakunta

27.05.2024, 17:38
Tänä kesänä Kannelmäen seurakunnassa vietetään kesäkonserttien juhlavuotta.
Musta flyygeli kansi avattuna Kannelmäen kirkossa alttarin edessä. Valo siivilöityy ikkunoiden läpi lattiaan.

Kesäillan musiikki on soinut Kannelmäen upeassa kirkossa jo kolmenkymmenen vuoden ajan

Kirkon arkkitehtuuri, soiva tila ja juuri tässä tilassa soivat urut ja muut soittimet ovat saaneet poikkeuksetta muusikoiden hyväksynnän. Huhtikuussa 2024 edesmennyt urkutaiteilija Kalevi Kiviniemi konsertoi Kannelmäen kirkon uruilla kahdesti. Huipputaiteilijan uruista loihtimat värit ja sävyt ovat jääneet lähtemättömästi kuulijan mieleen.

Kaiken edellä mainitun ohella muusikot ovat kokeneet kohtaavansa Kannelmäessä kulttuuriystävällisen ilmapiirin. Kannelmäen kirkko on houkutellut kuulijoita omaa kaupunginosaa laajemmalta ja vankka kokemus on, että kirkko tässäkin palvelee varsinaista tehtäväänsä kokoamalla ihmisiä hyvän sanoman piiriin. Mitä moninaisimman musiikin ihme on tavoittanut kuulijansa.

Tämän juhlavuoden teemaa voisi mukailla vanhalla, hyväksi koetulla hääpuvun ohjeella: jotakin uutta, jotakin vanhaa, jotakin sinistä ja jotakin lainattua.

Lähes kuninkaallisen sinisen tuulahduksen kesäkuun alussa sarjaamme tuo Diandra konsertillaan Elegia. Huikeaääninen Diandra on tällä hetkellä yksi Suomen valovoimaisimmista artisteista. Hänen konsertti-kokonaisuutensa on tunnelmallinen ja voimaannuttava rauhoittumisen hetki.

Heinäkuun konsertissa Keskellä kesää kohtaavat suomalainen romantiikka oboen ja urkujen välittämänä sekä barokin helmet periodisoittimien ainutlaatuisen soinnin ryydittäminä. Tähän konserttiin osa esiintyjistä on lainattu Alankomaista, jossa he pääosin työskentelevät vanhan musiikin parissa.

Elokuussa kuulemme Lauluja elämän ihmeistä. Konsertissa tullaan pysähtymään ihmisiä vuosituhansien ajan pohdituttaneiden kysymysten äärelle. Lauluja luonnon, luomisen ja elämän ihmeistä muun muassa säveltäjiltä Sibelius, Pulkkinen, Merikanto ja Haydn.

Tervetuloa konsertteihin!