28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute

Kenen ristiä Jeesus kantoi?

Vuosaaren seurakunta

26.03.2024, 09:31 /  päivitetty 09.04.2024, 15:33
Jeesus on aina jakanut voimakkaasti ihmisten mielipiteitä, joten entä jos opetuslapset olisivat päättäneet hyväksyä kaksi rinnakkaista käsitystä Jeesuksesta säilyttääkseen ykseyden toisten juutalaisten kanssa? Uskomme mukaan Jeesus on Jumalan Poika, mutta kirkossamme elää myös toisenlainen käsitys Jeesuksesta. Mitä sinä vastaisit otsikon kysymykseen ja mitä vastauksesi merkitsee?
Kuvassa keskellä ristiä kantava Jeesus, taustalla kaupunkia ja tyhjät kadut

"Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika" vastasi Pietari, kun Jeesus kysyi opetuslapsiltaan ”kuka minä teidän mielestänne olen?” Palmusunnuntai vahvisti opetuslasten uskoa Jumalan Poikaan, sillä ihmiset ottivat Jeesuksen kuninkaallisesti vastaan Hänen ratsastaessaan aasilla Jerusalemiin. Kuitenkin vain muutamaa päivää myöhemmin Jeesusta vietiin kohti Golgataa, ja Hän raahasi harteillaan ristiä, johon hänet oli määrä naulita. Mutta kenen ristiä Hän oikein kantoi?

Pian Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen opetuslapset lähtivät viemään ilosanomaa eteenpäin: Jeesus elää! Mutta Jeesus on aina jakanut ihmisten mielipiteitä. Ne, jotka halusivat tappaa Jeesuksen, näkivät Hänessä vain ihmisen, joka sai ansaitsemansa rangaistuksen. Kun taas opetuslapset näkivät Jeesuksen olevan synnitön Jumalan Poika, joka kärsi meidän puolestamme.

Entä jos opetuslapset olisivat pyrkineet säilyttämään ykseyden juutalaisuuden valtavirran kanssa? Siinä onnistuakseen he olisivat ottaneet oman uskonsa rinnalle myös rinnakkaisen käsityksen Jeesuksesta, jonka mukaan Hän oli vain ihminen. Mutta tällaiseen ratkaisuun olisi kätkeytynyt aito teologinen ristiriita, joten mitä arvioit, olisiko tuollainen ratkaisu ollut kestävä, jos he olisivat vain tunnustaneet erimielisyytensä?

Historia osoittaa, että kaksi täysin erilaista käsitystä Jeesuksesta ei pidemmän päälle mahdu saman katon alle. Opetuslapset olivat omin silmin nähneet, kuka Jeesus on, joten he olivat valmiit kuolemaan Totuuden puolesta. Kun Jeesuksen seuraajat oli suljettu pois juutalaisuudesta, joutui kristinusko pian vainojen, mutta myös harhaoppien hyökkäyksen kohteeksi. Niitä vastaan kirkkoon tehtiin uskontunnustukset, joissa me tunnustamme uskovamme Jeesuksen olevan sekä Jumala että ihminen. Kuitenkin kirkossamme elää yhä edelleen myös toisenlainen käsitys Jeesuksesta – ei siis mitään uutta auringon alla.

Tuon käsityksen mukaan Jeesus ei ole voinut syntyä neitseestä, koska sellaista ei vain tapahdu. Hän oli vain hyvä ihminen, mutta syntinen kuten kaikki muutkin. Joten hän ei ole kuollut kenenkään puolesta. Jeesus ei noussut kuolleista, mutta hänen asiansa jäi elämään. Jeesus kantoi Golgatalle siis vain omaa ristiään.

Sen sijaan Raamatun mukaan Jeesus syntyi neitseestä, ja Hän on sekä Jumala että ihminen. Jeesus kantoi meidän syntimme ristille ja kuoli synnittömänä meidän puolestamme. Jeesus nousi kuolleista, Hän elää ja tulee kerran takaisin. Jeesuksen Golgatalle kantama risti oli niin sinun kuin minunkin!

Kumman näistä käsityksistä sinä valitsisit vastaukseksi kysymykseen: kenen ristiä Jeesus kantoi? Siihen vastaamalla otat väistämättä kantaa myös Jeesuksen itsensä esittämään kysymykseen: ”kuka minä teidän mielestänne olen?” Jokainen saa uskoa ja vastata mitä haluaa, mutta oletko koskaan pysähtynyt miettimään, mitä valitsemasi vastaus oikein merkitsee?

Jos vastaat, että Jeesus oli vain ihminen, merkitsisi se sitä, ettei hän ole ratkaissut ihmiskunnan syntiongelmaa. Siinä tapauksessa meillä ei olisi sovintoa Jumalan kanssa, ja me eläisimme yhä erossa Hänestä. Niinpä meillä ei olisi mitään toivoa syntiemme anteeksisaamisesta eikä ikuisesta elämästä. Kaikki olisi vain tässä.

Jos taas vastaat, että Jeesus on Jumalan Poika, merkitsee se sitä, Hän kärsi sinulle kuuluvan rangaistuksen, jotta saisit syntisi anteeksi. Ja koska Jeesus on noussut kuolleista, uskoessasi Häneen saat elää kuolemasi jälkeen yhdessä Hänen kanssaan.

Tätä näkemystä tukee koko Uusi testamentti sekä valtava määrä Vanhan testamentin kirjoituksia, kuten Jesajan profetia Herran kärsivästä Palvelijasta:

Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. (Jes. 53:4–6)

Maailma näkee ristissä vain häpeän ja tappion, mutta Raamattu osoittaa, että Jeesuksen puolestamme kantama risti toi meille kaikkien aikojen suurimman voiton. Ja juuri risti todistaa Jumalan rakkauden meitä kohtaan todeksi, sillä siinä kuolematon Jumala suostui kuolemaan meidän kuolevaisten ihmisten puolesta! Vaikka pahan voimat halusivat ristin avulla levittää ihmisten keskuudessa pelkoa ja kuolemaa, niin juuri ristillä Jeesus voitti kuoleman ja sai aikaan sovinnon Pyhän Jumalan ja meidän syntisten ihmisten välille.

Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa. Hän antoi meille kaikki rikkomuksemme anteeksi, hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin. (Kol. 2:13–14)

Kiitos Jumalalle, että ristillä Jeesus vapautti meidät synnin ja kuoleman vallasta. Ja mikä parasta, kaikki ei ollut tässä, vaan pääsiäissunnuntaina hauta oli tyhjä, ja ylösnoussut Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen. Mutta siitä kerron enemmän saarnassani pääsiäisen jälkeen 7.4.2024.

Siunattua pääsiäisen aikaa – Jeesus elää!

Jussi Mäkelä

Vuosaaren kirkkoherra

Juuri risti todistaa Jumalan rakkauden meitä kohtaan todeksi, sillä siinä kuolematon Jumala suostui kuolemaan meidän kuolevaisten ihmisten puolesta!