19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Kastepuu siunattiin käyttöön Paavalinkirkossa piispanmessussa

28.02.2023, 12:33 /  päivitetty 07.03.2023, 10:55
Paavalinkirkossa siunattiin sunnuntaina 5.3. piispanmessussa käyttöön kastepuu. Tai Paavalissa kyse on pikemminkin kastetauluista, teos on kolmiosainen. Kastepuuhun ripustetaan seurakuntaan vuoden aikana kastettujen lasten nimet.
Kastepuu

Paavalinkirkon kastetaulut on suunnittelut tekstiilitaiteilija Helena Vaari, joka on suunnitellut myös muut Paavalin kirkkotekstiilit. Myös piispa Teemu Laajasalolla oli sunnuntain piispanmessussa yllään Vaarin suunnittelema piispankaapu ja -stoola.

Vaarin Paavalinkirkkoon suunnitteleman teoksen nimi on ”Jumalan rakkaus ei koskaan lopu” ja sen kolme osaa ovat Siunaus, Lupaus ja Suojelus. Kastetauluihin ripustetaan keraamisia kaloja, joiden kääntöpuolelle kirjoitetaan lapsen etunimi.

Teoksen toinen elementti on taulujen messinkinauloihin ripustettavat pienet keraamiset kalat, jotka on suunnitellut taidekasvattaja ja kuvataiteilija Matteus Pentti. Hän on myös edustanut projektissa seurakuntalaisia suunnitteluprosessin ajan.

Myös seurakuntalaiset itse pääsevät tekemään kastepuuhun kiinnitettäviä kaloja, koska Matteus pitää myöhemmin työpajan, jossa näitä kastepuuhun kiinnitettäviä kaloja valmistetaan. Kastepuu on syntynyt edellisessä seurakuntaneuvostossa olleiden Minna Hietamäen ja Matteus Pentin idean pohjalta.

"Odotan itse innolla sunnuntaista käyttöönottoa. Olen ehkä omalta osaltani jäävi sanomaan, mutta seurakuntalaisena ja teoksen tilaajan roolissa olen erittäin tyytyväinen ja liikuttunut teoksesta. Se on juuri niin hieno, kuin ajattelimme alunperin", Matteus Pentti sanoo.

Helena Vaari suunnitellut pyhiin paikkoihin yli 30 vuotta

Vaari tunnetaan maalauksellisesta kirjontatekniikastaan, jota myös Paavalin kastepuu edustaa. Vaari toisin sanoen maalaa ompelukoneella. Jokainen tikki on erilainen. Lanka on väri ja neula on sivellin.

Helena Vaarin teos on toteutettu taidekirjontana villakankaalle, johon kuviot on ommeltu viskoosi-, silkki- ja puuvillalangoista.

”Olen käyttänyt paljon näitä materiaaleja teoksissani. Se on oikeastaan maalausta ompelukoneella, kirjontatekniikkaa”, kertoo Helena Vaari.

Kirkkosalissa kastemaljan vieressä seinällä sijaitsevan teoksen kuva-aiheena teoksissa on meren ulappa, sen yllä leijuu pilviä, joiden muodot ja värit heijastuvat veden pinnasta. Maisema tuntuu jatkuvan taulusta toiseen väriä vaihtaen. Meri on joka päivä erilainen, veden väri muuttuu lähes joka hetki. Kankaiden violetti ja sininen väri sopivat vesiaiheeseen.

"Pilvi on kirkkotaiteessa Jumalan siunauksen symboli", Vaari avaa teoksensa taustoja.

Pilvien yllä taivas ja Taivaan Isän lupaus: Suojelen sinua aina.

"Ajatus kasteesta lahjana kehittyi teokseni nimiksi. Siunaus, Lupaus ja Suojelus ovat asioita, joita toivotamme ja annamme lahjaksi toisillemme. Näin seurakunta teoksen kautta toivottaa kaikkea hyvää kastetuille."

Keraamisten kalojen taakse tulee kastettavan nimi

Kastepuuhun ripustettavat erimuotoiset ja -väriset keraamiset kalat kuvastavat seurakunnan ja jäseniensä moninaisuutta. Kala on myös symboli, koodi, jonka avulla kristityt tunnistivat toisensa kirkon varhaisina aikoina.

Kasteen yhteydessä uudelle seurakuntalaiselle lahjoitetaan oma kala, joka koristaa kasteteosta kuluvan kirkkovuoden ajan. Tämän jälkeen kala jatkaa matkaansa kastetun kotiin koriste-esineeksi.

Kalojen määrä ja sommitelma tulee siis vaihtumaan aina kirkkovuoden varrella ja teos jatkaa elämäänsä muuttuen meren tavoin. Myös yksittäisten kalojen muoto ja väri tulee vaihtumaan, nostaen Helena Vaarin teoksesta uusia sävyjä esiin.

Seurakuntaneuvoston perustamassa kasteteostyöryhmässä ovat olleet Pentin lisäksi kirkkoherra Kari Kanala, kappalainen Juha Valkeapää sekä seurakuntaneuvoston varapuheenjohtajana toiminut Minna Hietamäki.

Helena Vaari suunnitellut pyhiin paikkoihin yli 30 vuotta

Helena Vaari on tehnyt kirkkotaidetta yli 30 vuotta. Hän teki aikanaan valmistumistyönsä kirkkotekstiilisarjan Hollolan keskiaikaiseen kivikirkkoon. Kirkkotaiteesta muotoutui hänen erikoisalaansa, hän on tehnyt taide- ja kirkkotekstiilejä yli 300 kappaletta.

Helena Vaarista on ilmestymässä huhtikuussa Veijo Koivulan toimittama kirja Neula siveltimenä, jossa esitellään kaikki Vaarin viime vuoteen mennessä syntyneet kirkkotaideteokset. Tämä uusin teoksensa eli Paavalinkirkon kastetaulu ”Jumalan rakkaus ei koskaan lopu” ei kyseiseen kirjaan ehtinyt, mutta sen voi nyt nähdä Paavalinkirkossa.

Piispa Teemu Laajasalo siunasi teoksen käyttöön Paavalinkirkossa piispanmessussa sunnuntaina 5.3.

Kuva: Kari Kanala ja Helena Vaari, Paavalinkirkon uuden kastepuun edessä