26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute

Kastepohjien ystäväkirje: Joulua ei ole peruttu

23.12.2020, 22:20
äiti isä ja lapsi

Aasiassa joulu merkitsee vuoden parasta myyntiaikaa. Ihmiset haluavat antaa lahjoja toisilleen. Kaupallisen joulun takaa tuikkii kuitenkin Betlehemin tähti ja Jeesus lapsen syntymä tallin seimessä. Niissä maissa, missä kristilliset kirkot voivat toimia vapaasti on joulun ilosanoma näkyvästi esillä, joskin nyt paljolti virtuaalisesti. Aasia on moniuskontoinen, missä kirkot ovat valtauskontojen puristuksissa monissa Aasian maassa.

Olemme ihmetelleet täällä Singaporessa, miksi joulusta käytetään mainoslauseissa Holiday season (lomakausi) nimitystä, eikä suoraan kerrota mikä juhla on kyseessä. Kaikkien muiden aasialaisten uskonnollisten juhlien nimet kertovat heti peittelemättä onko kyse buddhalaisesta, hindulaisesta tai islamilaisesta juhlasta.

Joulukampanja Indonesiassa

Tänä vuonna joulua ei ole peruttu korona pandemiasta huolimatta. Se toteutuu, oli pandemia riehumassa tai laantunut. Se on vaan erilainen. Indonesiassa, missä tauti on hyvin voimakkaasti levinnyt Sansa tukee koko joulukuun kestävää yli 45 radioaseman kautta toteutuvaa -Joulun musiikilliset helmet ohjelmasarjaa. Se huipentuu jouluviikolla ruokapakettien jakamiseen.

Ohjelmasarjan ohessa haastetaan indonesialaisia auttamaan köyhyydessä eläviä miehiä, naisia ja perheitä. Sadat tuhannet radionkuuntelijat ovat lomautettuja ja ilman tuloja. Radioasemien diakoniatyöntekijät tuntevat vaikeuksissa eläviä kuuntelijoita, joille toimitetaan joululahjaksi muhkea ruokakassi, mikä sisältää peruselintarvikkeita ja kristillistä kirjallisuutta.

Työlupaa vai ei lupaa, siinä pulma

Edellisessä kirjeessä kerroimme, että työlupamme umpeutuu 1.1.2021. Uutta työlupaa on haettu. Tätä kirjettä kirjoittaessa olemme saaneet työministeriöstä viestin, missä hakemuksen käsittelyaikaa on jatkettu kolme viikkoa. Jatketaan rukouksia, että työmahdollisuudet voisivat jatkua Singaporesta käsin.

Koemme, että työmme on vielä paljon kesken. Olemme anoneet uutta kolmen vuoden työlupaa vuosille 2021-2023.

Olemme kiitollisia ensimmäisestä työkaudesta Aasiassa. Se on opettanut paljon, kulttuurista, uskonnoista, eri kielistä, ihmisistä ja näkemään miten paljon täällä tarvitaan apua niin monella mediatyön rintamalla.

Koulutus siirtyy nettikoulutukseksi

Edellisen kirjeen jälkeen on neuvoteltu miten korona pandemian aikana voimme auttaa radiokoulutuksen järjestämisessä, sosiaalisen median kursseja, tekniikkakoulutusta ja markkinointia. Kambodzhaan mahdollisesti järjestyy lähikoulutus, joskin vielä matkustamista on syytä välttää. Seuraamme viranomaisohjeita, mikä on turvallista. Indonesiassa ja muissa Aasian maissa joudutaan koulutus toteuttamaan virtuaalisesti.

Koulutuskuvio kokonaisuudessaan näyttää jo selkeämmältä. Siinä on ollut paljon työstämistä, paljon suunnittelua, puhelinkeskusteluja ja teams -virtuaalitapaamisia. Koulutukset on suunniteltu toteutettavaksi vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä. Järjestelyn etuna on se, että ei tule matkakuluja, vaan eri paikkakunnilla muodostetaan opintoryhmiä, jotka seuraavat luentoja Internetin välityksellä. Sen jälkeen tutor käy kaikkien opiskelijaryhmien kanssa läpi harjoitustöiden toteutumista. Tavoitteemme on varustaa ja rohkaista aasialaisia sosiaalisen median suunnitelmalliseen hyödyntämiseen evankelioinnin välineenä. Useissa työalueemme maissa on jo kokeiltu erilaisia uusia sisältöjä sosiaalisessa mediassa.

Kuuntelijapalaute:

-Kiitos Herralle ja kiitos teille opetuksesta. Se on erinomaista ja auttaa ihmisiä ymmärtämään paremmin itseään. Tulin juuri hiljattain kristityksi. On niin paljon mitä en tiedä, enkä tiedä kuinka laittaa ajatuksiani tai tunteitani sanoiksi. Kaikki kunnia Jumalalle, aamen.

- WeChat-kuuntelija Kiinasta

Toivotamme Sinulle ystävämme runsasta Jumalan siunausta, hyvän joulun odotusta ja siunattua uutta vuotta 2021!