19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Kappalainen Sami Uusi-Rauva palasi kotikentälleen

05.02.2023, 13:32 /  päivitetty 09.02.2023, 11:23
Kallion seurakunnan 5.2.2023 virkaan asetettu kappalainen Sami Uusi-Rauva vihittiin aikoinaan papiksi Suomen Setlementtiliitto ry:n työhön. Nyt hän saa rakentaa yhteyttä alueen ihmisiin ja toimijoihin seurakunnan virasta käsin.
Sami Uusi-Rauva

”Yhteistyöhakuinen, optimistinen, kiinnostunut”, luettelee Sami Uusi-Rauvan kanssa seitsemän vuotta työtä yhdessä tehnyt Tampereen tuomiorovasti Olli Hallikainen entisen alaisensa ominaisuuksia.

Vaikka Hallikainen tunteekin haikeutta hyvän työtoverin vaihtaessa työpaikkaa, hän ymmärtää hyvin miksi Sami on nyt Kalliossa.

- Hänen taustansa Kalliolan Setlementin työssä sekä hänen tästä kansalaisjärjestöstä tekemänsä ylempi pastoraalitutkielma kertovat, että Kallion seurakunta on juuri oikea paikka hänelle.

Sami Uusi-Rauva on vihitty aikoinaan papiksi Suomen Setlementtiliiton palvelukseen.

Kappalaisen virkaan asettamisen jumalanpalveluksen aluksi kirkkoherra Riikka Reina ja Olli Hallikainen kävivät haastattelun muodossa läpi Uusi-Rauvan aiempaa työkokemusta ja sitä, millainen persoona hän on.

- Sami on utelias erilaisille mahdollisuuksille, kiinnostunut ihmisistä, yhteistyöhakuinen, eikä vaivu epätoivoon, vaan on aina valmis etsimään tietä eteenpäin yhteistyössä seurakuntalaisten kanssa, Hallikainen totesi.

- Juuri tässä kirkossa aikoinaan aloitettiin kansalaissodan jälkeen siltojen rakennus työväen ja kirkon välille. Sama työ saa nyt Saminkin kautta jatkua.

Saarnassaan Sami Uusi-Rauva muistutti Kalliossa palvelleen papin, Sigfrid Sireniuksen unelmasta.

- Että seurakunta olisi olemassa kaikille täällä eläville. Sirenius halusi tehdä töitä yhteiskunnallisen eheytymisen puolesta.

Kynttilänpäivän evankeliumitekstistä Uusi-Rauva nosti esiin Simeonin tunnistaman ihmeen; köyhän perheen ilmestymisen temppeliin ja pienen lapsen erityisyyden.

- Jumalan hyvyys yllätti jälleen Marian ja Joosefin. Myös Sirenius puhui samasta lohdutuksesta aikoinaan kynttilänpäivän saarnassaan muistuttaen, että Jumalan valtakunnan parhaat päivät ovat aina edessäpäin.

Sami Uusi-Rauva päätti saarnansa itselleen tärkeään virteen 508, ”Valkeus kirkas päällä synkän maan”.

- Se on iloa ja luottamusta kasvattava virsi. Jumala ei jätä asioita kesken. Yhteinen matkamme jatkuu.

Kappalaisen asetti virkaan lääninrovasti Kari Kanala. Messussa avustivat seurakunnan työntekijät Riikka Reina, Marja Kotakorpi, Tytti Friberg, Anne Mäki-Kokkila ja Visa Viljamaa. Luottamushenkilöitä edustivat Lauri Grünthal ja Pia Pihlaja. Messun musiikista vastasivat Kallion Kantaattikuoro Tommi Niskalan johdolla, joka toimi myös kanttorina, sekä urkuri Olli Pyylampi. Suntioina palvelivat Timo Pentikäinen ja Arto Kuronen.