23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute

Juhannusta juhlitaan seurakunnissa ja verkossa

15.06.2020, 12:26 /  päivitetty 17.06.2020, 16:01
Juhannuspäivä osuu tänä vuonna lauantaille 20. kesäkuuta.
juhannusruusuja.

Sana juhannus tulee nimestä Johannes. Nimi tarkoittaa ”Jumala on armollinen”. Juhannus on Johannes Kastajan syntymäpäivä. Raamatun mukaan Johannes Kastaja syntyi puoli vuotta ennen Jeesusta. Siksi juhannusta vietetään puoli vuotta ennen joulua.

Johannes Kastaja oli Jeesuksen edelläkävijä, joka kulki Jordanin seudulla ja kehotti ihmisiä kääntymään ja ottamaan kasteen syntien anteeksi saamiseksi.

Juhannuspäivänä monissa kirkoissa pidetään jumalanpalvelus ja lauletaan suvivirsi. Alttarikukkina on luonnonkukkia ja juhannuskoivuja keskikesän juhlan merkkinä. Päivän liturginen väri on valkoinen, ilon ja toivon väri.

Malmin kirkon pihalla on juhannusjuhlat juhannusaattona, Kampin kappeli on auki juhannusaattona kello 9-16. Kalliossa on kansanlaulukirkko juhannuspäivänä kello 10.

Pitäjänmäen kirkolla taas vietetään juhannuspäivänä messun yhteydessä nyyttikestit eli nyyttärit, Suomenlinnan kirkossa vietetään musiikillista rukoushetkeä sunnuntaina, jossa ovat mukana Jukka ja Tove Leppilampi sekä pastori Yrjö Ikonen. Lopuksi pientä tarjoilua Kryptassa.

K‍atso lisää seurakuntien juhannustapahtumia täältä ↗.

Oulunkylän minifestivaali verkossa

Oulunkylän seurakunta järjestää Juhannuksen minifestivaalin verkossa. Ohjelmassa on mm. tanssia, laulua, juhannushartaus, runoutta sekä muskari. Osallistu juhlaan täällä: Oulunkylän YouTube ↗ tai Oulunkylän Facebook ↗.

Juhannusaatto 19.6.2020

klo 18 Maailma on kaunis.

Juhannuksen tunnelmallisimmat yhteislaulut Henna Niemisen (laulu ja piano), Katja Mäkiön (laulu, piano ja urut) ja Mikko Heleniuksen (laulu, haitari ja piano) seurassa.

klo 21 On vapautta valvoa kesäisiä öitä.

Runoutta, musiikkia ja tanssia kesäyössä.

Tanssitaiteilija Mirva Keski-Vähälä & muusikot Henna Nieminen (laulu), Mikko Helenius (laulu, piano ja haitari) sekä Katja Mäkiö (laulu ja piano). Runot Kaisa Heininen.

Juhannuspäivä 20.6.2020

klo 10 Juhannushartaus.

Hyvä on aamulla kertoa armostasi.

Juhannusaamun hartauden Käpylän kirkossa toteuttavat kappalainen Kaisa Heininen ja muusikot Henna Nieminen (laulu ja piano), Mikko Helenius (piano ja laulu) sekä Katja Mäkiö (laulu ja urut).

klo 15 Suvimuskari.

Tule mukaan musiikkimatkalle maailman mantereille!

Matkaoppaana toimii Henna Nieminen.