24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Koko Helsinki

Janne Saarikivi saarnaa pelkkää Jumalan sanaa

26.02.2020, 11:54
Teologiaakin opiskellut kielitieteilijä pitää vapauttavana, kun voi puhua muusta kuin omista näkemyksistään.
Janne Saarikivi, kuva Jani Laukkanen

Paavalinkirkkoon 8.3. klo 10 Kari Kanalan vieraaksi tuleva kielitieteilijä Janne Saarikivi tunnetaan terävänä kielenkäyttäjänä. Hänellä tuntuu olevan persoonallista sanottavaa melkein mistä tahansa aiheesta.

Mistä Saarikivi sitten aikoo puhua kirkossa?

- Saarnaan tietysti vain puhdasta evankeliumia, pelkkää Jumalan sanaa, Saarikivi toteaa ilman ironian häivää.

Kuulostaa helpolta, muttei ehkä ole sitä edes Saarikiven mielestä. Hän toteaa, että sanoja täytyy muokata sitä mukaa, kun käytössä oleva uskonnollinen kieli muuttuu käsittämättömäksi.

Uskonto on Saarikivelle enimmäkseen ”suostumista tiettyyn kieleen ja tiettyyn terminologiaan”. Ja siksi myös uskonnolliset erimielisyydet ovat hänen mielestään usein kielellisiä erimielisyyksiä:

- Joku vastustaa ajatusta Jumalasta, koska ajattelee, että Jumala on partasuu äijä, joka keittää homoja padassa. Kaikkihan semmoista äijää toki vastustaa!

Sen sijaan asia muuttuu Saarikiven mielestä aivan toiseksi, jos Jumalaa kuvataankin asiaksi, jota tavallisesti sanotaan rakkaudeksi. Sellaisen ajatuksen vastustaminen ei olekaan enää yhtä itsestään selvää.

-----

Kari Kanalan ja Janne Saarikiven saarnadialogi on seurattavissa myös Facebook-livenä Paavalin seurakunnan sivuilla. Tallenne jää sivuille myöhemmin katsottavaksi.

Kari Kanalan saarnadialogit alkoivat joulukuussa 2019. Messuun kuuluvan saarnan paikalla on dialogi, jonka Kanala käy kulloisenkin vieraan kanssa. Aiemmin Paavalinkirkossa ovat käyneet keskustelemassa sisäministeri Maria Ohisalo, KUA:n hallituksen puheenjohtaja Tarja Kantola ja toimittaja Ina Mikkola.