27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute

Ihmisellä on oikeus puntaroida, miten elämä meni

20.03.2019, 15:57 /  päivitetty 20.03.2019, 15:27
-Miksi elän, on kysymys, joka alkaa kiehtoa meitä yhä enemmän iän karttuessa. Minun iässäni, kuusikymppisenä, alkaa miettiä, mitä on tullut saatua aikaan. Mutta antaako ympäristö, suomalainen yhteiskunta ja sen arkipäivä meille mahdollisuutta tällaiseen tilintekoon vai torjutaanko se, pohtii Helsingin Sanomien toimittaja Katri Kallionpää. Hän vierailee Munkkivuoren kirkossa Miksi olen olemassa –sarjan seuraavana puhujana keskiviikkona 27.3.2019 klo 11.30.
toimittaja Katri Kallionpää Miksi olen olemassa -luentosarjan vieraana

-Kun ikää tulee vielä enemmän, alkaa pohtia sitä, mikä on minun henkinen ja aineellinen perintöni, millaisen jäljen jätän tähän maailmaan. Ajattelen, että juuri siitä on kysymys, kun 88-vuotias äitini kirjoittaa muistojaan omasta isästään, hänen työstään ja arvoistaan, kuvailee Katri Kallionpää.

-Muistelemalla äiti tekee samalla tiliä omasta elämästään. Tässä tilinteossa se, mikä jäi kesken, mihin ei ole tyytyväinen, painuu taka-alalle. Päällimmäiseksi nousee se, mikä tekee tyytyväiseksi, mikä tuottaa iloa ja mikä elämässä on ollut arvokasta. Esiin nousee se, minkä haluaa jättää perinnöksi. Mitä lähemmäksi kuolema tulee, sitä polttavammaksi kysymys tilinteosta nousee, Katri Kallionpää jatkaa.

Jazzdiggari ja Jazzkeittiö-blogin pitäjä Katri Kallionpää tulee Munkkivuoren kirkkoon kertomaan, miten hänen oma isänsä kuoli. -Edes oma terveydenhoitojärjestelmämme ei suostu hyväksymään sitä, että ihminen kuolee. Tämä oli kokemus oman isäni kuolemasta kolme vuotta sitten. Isäni vietti elämänsä kaksi ja puoli kuukautta helsinkiläisessä sairaalassa. Koko aikana lääkärit ja hoitajat eivät puhuneet kuolemasta. Sen sijaan, että isää olisi valmistettu kuolemaan, häntä kuntoutettiin kotiuttamista varten.

Katri Kallionpää uskoo, että kuolevien hoito paranisi hyvin pienillä asioilla. Hän oli paikalla Sosiaali- ja terveysministeriössä 26. helmikuuta 2019, kun asiantuntijatyöryhmä luovutti perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikolle paksun raportin, joka sisälsi ehdotuksia palliatiivisen hoidon laadun ja saatavuuden parantamiseksi Suomessa. Raportin mukaan kuolevan potilaan palliatiivinen, oireita lievittävä hoito, ja saattohoito eivät ole Suomessa hyvällä tolalla. -Sen jälkeen kaatui sote ja sitten kaatui hallitus. Ei näytä siltä, että palliatiivisen hoidon taso olisi työlistalla kärjessä, Katri Kallionpää kuvaa.

Miksi olen olemassa –tapahtuma alkaa 27.3. klo 11.30 Munkkivuoren kirkossa virrellä ja vieraan puheenvuorolla ja haastattelulla. Tämän jälkeen kootaan vieraan toivoma kolehti Yhteisvastuulle, lasten koulutukseen. Klo 13 on mahdollisuus kokoontua yhteiselle lounaalle Toivon Bistroon Munkkivuoren seurakuntatalolle.