14.05. Onneksi olkoon: Tuula | Palaute

Helsingin yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtajana jatkaa Hanna Mithiku

28.01.2021, 21:52
Helsingin yhteinen kirkkovaltuusto valitsi puheenjohtajakseen kaudelle 2021–2022 Hanna Mithikun ja varapuheenjohtajaksi Christoffer Perret´n. Johtava asiantuntija, teologian maisteri Hanna Mithiku jatkaa toista kautta puheenjohtajana.

Helsingin yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtajaksi valittiin kaudeksi 2021–2022 Riitta Asikanius. Yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajana toimii Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulin nimittämänä Vartiokylän seurakunnan kirkkoherra Jukka Pakarinen.

Yhteisen kirkkoneuvoston kokoonpano säilyy lähes täysin ennallaan. Uudeksi jäseneksi seuravaksi kahdeksi vuodeksi valittiin Martina Harms-Aalto, joka on aiemmin toiminut neuvoston varajäsenenä. Varajäsenistä neljä on uusia. Neuvoston jäsenten ja varajäsenten nimet löytyvät näiden sivuilta: Luottamuselimet -kohdasta

Remontteja Suomenlinnan kirkkoon ja Korpirauhan leirikeskukseen

Suomenlinnan kirkon vesikattoa korjataan. Vesikaton korjaushankkeen osana uusitaan muun muassa majakan lasikupolin ja alla olevan seinärakenne, koska se vuotaa alla olevalle betonitasanteelle. Samalla huolletaan majakkaosaa tukevat puu- ja metallirakenteet ja tarkistetaan ja kunnostetaan ristin liittymä lasikupoliin.

Majakan korjauskustannukset maksaa Väylävirasto seurakuntayhtymän kanssa tehtävän sopimuksen mukaisesti.

Korpirauhan leirikeskuksen C-osa peruskorjataan ensi kesänä. Korjattavassa kohteessa havaittiin sisäilmaongelmia, ja kyseinen siipi on ollut käyttökiellossa.

Korpirauhan leirikeskus on vuonna 1982 rakennettu, osittain kaksikerroksinen rakennus. Rakennuksen A- ja B-osa on peruskorjattu aiemmin. Rakennuksen C-osan huoneistoala on noin 500 neliömetriä. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 1,6 miljoonaa euroa.

Myös siivous- ja ravintolapalvelut kilpailutettiin

Helsingin seurakunnat päättivät myös siivouspalvelujen ostamisesta eri kohteisiin ja usealta eri yritykseltä tarjouskilpailun perusteella. Yhtymä käyttää siivouspalveluihin vuosina 2021­–2023 lähes kaksi miljoonaa euroa.

Myös Mustasaaren toimintakeskuksen ja leirikeskusten ruokapalvelut sekä seurakuntayhtymän työterveyshuolto on kilpailutettu, ja valtuusto teki näistä palveluista hankintapäätökset.

Uusi kokouspalkkiosääntö hyväksyttiin

Kirkkovaltuusto hyväksyi myös uuden kokouspalkkiosäännön, joka koskee muun muassa luottamuselimiä eli yhteistä kirkkovaltuustoa ja -neuvostoa sekä seurakuntaneuvostoja. Korvauksia maksetaan luottamushenkilöille myös virallisten työryhmien kokouksiin osallistumisesta. Edellisen kerran kokouspalkkioita on Helsingissä korotettu vuonna 2014, ja ne ovat jääneet selvästi jälkeen monien muiden isojen kaupunkiseurakuntien ja yhtymien palkkioista. Esitystä valmisteli riippumaton asiantuntijatyöryhmä.

Luottamushenkilöt edustavat 330 000:ta helsinkiläistä kirkon jäsentä ja päättävät noin 100 miljoonan euron vuosittaisesta budjetista, jolla rahoitetaan toimintaa koko kaupungin ja kaupunkilaisten parhaaksi.

Tarkemmat tiedot korotuksista löytyvät yhteisen kirkkovaltuuston esityslistasta ja pöytäkirjasta sen tarkastuksen jälkeen.