03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute

Helsingin tuomiokirkon julkisivuremontti alkaa helmikuussa

20.02.2024, 15:38 /  päivitetty 26.02.2024, 15:24
Tulevalla kesäkaudella kunnostetaan Tuomiokirkon pohjois- ja länsipuolen julkisivut sekä päätorni. Myöhemmin vuorossa ovat kirkon etelä- ja itäpuoli sekä kappeli- ja tapulirakennukset.
Tuomiokirkon julkisivuremontti

Helsingin keskustan kirkot ovat osa Helsingin seurakuntayhtymän historiallisesti arvokasta rakennuskantaa, jota seurakuntayhtymä on sitoutunut ylläpitämään ja huoltamaan säännöllisesti.

Helsingin tuomiokirkossa toteutetaan julkisivujen huoltokorjauksia tulevana ja sitä seuraavana kesäkautena. Ensimmäisessä vaiheessa kunnostetaan pohjois- ja länsipuolen julkisivut sekä päätorni. Saneeraustyöt alkavat 26.2.2024 työmaa-aidan rakentamisella sekä telinetöillä kirkon länsi- ja pohjoisjulkisivulla siten, että varsinaiset julkisivun korjaustyöt pääsevät alkamaan säiden lämmettyä. Kesällä 2025 kunnostusvuorossa ovat Tuomiokirkon etelä- ja itäpuoli sekä kappeli- ja tapulirakennusten julkisivut.

Työn ensimmäisessä vaiheessa vierailijoiden kulku kirkkosaliin tapahtuu eteläiseltä Senaatintorin puolelta. Julkisivuremontti ei vaikuta Tuomiokirkon sisäpuolella tapahtuvaan toimintaan.

– Helsingin tuomiokirkko on Suomen kuvatuin rakennus sekä Helsingin ja ehkä jopa koko Suomen symboli. Haluamme huolehtia siitä, että kirkko on hyvässä ja kauniissa kunnossa. Kerromme korjauksen etenemisestä yhdessä urakoitsijan kanssa Helsingin tuomiokirkon Instagram-tilillä (@helsinkicathedral). Tervetuloa seuraamaan korjaustyötä ja tietysti myös kirkkoon! kirkkoherra Marja Heltelä sanoo.

Lisätietoja Tuomiokirkon toimintaan liittyen: kappalainen Anna-Maija Viljanen-Pihkala, 050 3207922.