17.04. Onneksi olkoon: Otto | Palaute

Helsingin seurakunnat tukevat ympäristön hyväksi tehtävää
työtä – kuulumalla kirkkoon autat köyhimpiä selviytymään ilmastonmuutoksen
keskellä

09.08.2022, 12:00
Tähän mennessä pelkästään Tansaniassa on istutettu jo 235 000 puuta.
Suomen Lähetysseuran ympäristötyö auttaa istuttamaan puita Tansaniaan.

Kirkko Helsingissä tukee ympäristön hyväksi tehtävää työtä Suomen Lähetysseuran kautta. Ilmastonmuutoksen vaikutuksia ehkäistään kehittyvissä maissa esimerkiksi istuttamalla puita ja kehittämällä ilmastokestäviä viljelytapoja. Puut toimivat hiilinieluina sekä tarjoavat ravintoa ja toimeentuloa alueen asukkaille. Tähän mennessä pelkästään Tansaniassa on istutettu jo 235 000 puuta!

Lapset saavat ensimmäistä kertaa elämässään hedelmiä

Tansanialaisiin kyliin on istutettu hedelmäpuita, joiden sadon ansiosta paikalliset lapset ovat päässeet ensimmäistä kertaa elämässään syömään hedelmiä. Kyläläisten pihoihin istutetut hedelmäpuut ovat saaneet perheet rakastamaan puita ja huolehtimaan niistä. Se on tärkeää, sillä alueella sijaitsi aikoinaan metsä, joka vuosikymmeniä sitten hakattiin todennäköisesti maanviljelyksen tai puuhiilen tuottamisen takia. Nyt samalle paikalle on istutettu uusi, 195 hehtaarin kokoinen Nyasamban metsä. Jopa vanhojen puiden kannot ovat alkaneet kasvaa uusia versoja, kun laidunalueista on sovittu kylätasolla, eikä paimentolaisten karja enää syö taimia Nyasamban metsässä.

Metsät tarjoavat ruoan lisäksi suojaa

Puilla ja metsillä on merkittävä rooli siellä, missä aavikoituminen uhkaa elinolosuhteita. Metsät tarjoavat suojaa, ruokaa ja toimeentuloa ja suojaavat ja lannoittavat maaperää luonnollisesti. Puut myös sitovat hiilidioksidia tehokkaasti, joten metsittäminen auttaa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa monella tasolla.

Seurakuntalaisena myös sinä olet mukana tukemassa ihmisten selviytymistä ilmastonmuutoksen keskellä.

Jos haluat enemmänkin tukea työtä ympäristön ja kestävän kehityksen puolesta, lue lisää TÄÄLTÄ.

Lue myös: Kannelmäen seurakunta lahjoittaa kastettaville lapsille oman puuntaimen Afrikkaan tai Aasiaan