14.05. Onneksi olkoon: Tuula | Palaute

Helatorstaina 30.5. on monta tietä yhteiseen messuun Senaatintorille

21.05.2019, 16:37 /  päivitetty 21.05.2019, 14:08
Hiippakunnan 60-vuotisjuhlamessua vietetään Senaatintorilla helatorstaina 30.5. kello 12. Messussa saarnaa piispa Teemu Laajasalo, liturgina toimii tuomiorovasti Marja Heltelä. Musiikista vastaa Helsingin Poliisisoittokunta Sami Ruusuvuoren johdolla sekä kuorot Helsingin hiippakunnan seurakunnista. Tapahtuma on kaikille avoin.
Kuvassa pieni laiva

Helatorstaina ei hiippakunnan kirkoissa pidetä kirkoissa omia messuja, vaan kaikkien seurakuntien väki on kutsuttu yhteiseen juhlaan. Monista Helsingin seurakunnista on myös yhteiskuljetuksia tai yhteisiä vaelluksia Senaatintorille.

Vaelluksia kirkoilta messuun

Esimerkiksi Kallion seurakuntalaiset lähtevät Alppilan ja Kallion kirkoilta yhdessä kohti Helsingin hiippakunnan 60-vuotisjuhlamessua. Yhteinen matka messuun korostaa sitä, ettei kukaan ole koskaan yksinään kristitty. Kulkueessa liitymme kaikkien Kristusta seuraavien joukkoon.

Kävellessä on aikaa tulla tutuksi ja vaihtaa kuulumisia uusien ja vanhojen tuttujen kanssa ja viritellä juhlamieltä. Kävelyvauhti on rauhallinen. Kirkkomatka yhdessä -ristisaatto alkaa Alppilan kirkolta, Kotkankatu 2, kello 10.30 ja Kallion kirkolta, Itäinen papinkatu 2, matkaa jatketaan kello 11.

Hyvän toivon kappelilla, Länsisatamankatu 26–28, Jätkäsaaressa tavataan myös kello 10.30 ja sieltä vaelletaan yhteistuumin Senaatintorille. Matka taitetaan omakustanteisesti raitiovaunulla ja jalkaisin tai omaa apuvälinettä käyttäen. Messun jälkeen seurakunnat tarjoavat tuomisiaan kirkkokahveilla. Lähdetään yhdessä isolle kirkolle.

Idästä ja lännestä risteillään

Helsingin idän seurakunnat eli Roihuvuori, Herttoniemi, Mikael, Vartiosaari ja Vuosaari taas järjestävät saapumisjärjestyksessä 200:lle ensimmäiselle laivaristeilyn Senaatintorille. Lähtö on kello 10.30 Herttoniemenrannan vierasvenesatamasta Benktankujan päässä, jolle käännytään Laivalahdenkaarelta.

Herttoniemen metroasemalta rantaan pääsee bussilla 81. Perillä Kauppatorilla ollaan kello 11.30, josta kävellään Senaatintorille. Laivamatka on maksuton, ja se on tarjolla vain menosuuntaan. Ennakkoilmoittautumismahdollisuutta ei ole.

Myös lauttasaarelaisille järjestetään Kauppatorille yhteinen venekyyti. M/s Panda lähtee kello 10.45 Vattuniemen laiturista, Vattuniemenranta 5. Ilmoittaudu mukaan yhteiseen venekyytiin osoitteeseen lauttasaari.srk@evl.fi. tai 09 2340 4300. Paikkoja on sadalle ensimmäiselle.

Muita yhteislähtöjä messuun

Pitäjänmäen kirkolta, Turkismiehenkuja 4, yhteislähtö on kello 11. Sieltä matkustetaan omakustanteisesti A-junalla keskustaan ja Senaatintorille. Mukana matkassa Arto Antturi, Lea Kujanpää, Tuula Nurminen.

Pakilassakin seurakunta järjestää bussikuljetuksen hiippakunnan juhlamessuun. Lähtö Hyvän Paimenen kirkolta kello 11. Bussimatkalla mukana kirkkoherra Tiia Valve-Tuovinen. Paluumatka tapahtuu omin kyydein. Ilmaiseen bussikuljetukseen on voinut ilmoittautua Pakilan seurakunnasta.

Senaatintorilla on siis tavattavissa seurakuntien edustajia ympäri hiippakunnan. Siellä voi vaikkapa piipahtaa Kannelmäen ja Vartiokylän seurakuntien Dösällä.