24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Koko Helsinki

Hävikkiruoasta joka viikko tuhansia aterioita tai ruokakasseja

12.09.2022, 13:07 /  päivitetty 12.09.2022, 13:19
Parhaillaan 12.-18.9. vietetään Hävikkiviikkoa. Tiesitkö, että seurakuntien toiminnassa ruokahävikin hyödyntäminen on jokaviikkoista?
ruokaa

Helsingin seurakuntien ruokailut ja Waste&Feast-ravintolat osallistuvat ruokahävikin vähentämiseen tarjoamalla viikoittain noin 1 200 hävikistä koostettua ateriaa tai välipalaa ja jakavat noin 650 ruokakassia. Lisäksi Myllypuron elintarvikeapu jakaa noin 3 600 ruokakassia joka viikko.

Waste&Feast-ravintoloissa ekologisuus on ollut alusta lähtien yksi pääperiaatteista. Ateriat suunnitellaan niin, että ne valmistetaan 60–70-prosenttisesti hävikkiruoasta, joka muuten heitettäisiin pois. Hävikistä herkkua - laatua lautaselle, on ollut periaatteemme jo vuosia.

Toiminta tapahtuu yhteistyössä Stadin safkan kanssa, joka on Helsingin kaupungin ja Helsingin seurakuntayhtymän yhteistyötä. Keskiössä on Tapulikaupungissa sijaitseva hävikkiruokaterminaali.

Stadin safka välittää kaikkiaan noin 17 500 kg kaupoista ja teollisuudesta syntyvää ruokahävikkiä viikossa. Tuosta määrästä valmistetaan eri toimijoiden voimin kaikkiaan noin 4 150 ateriaa tai välipalaa ja kootaan 3 900 mukaan otettavaa ruokakassia viikossa.‍