13.05. Onneksi olkoon: Kukka, Floora | Palaute

Godfulness.fi on verkkosivusto, joka tarjoaa inspiraatiota hiljentymiseen kehon ja luontovideoiden  kautta

10.05.2021, 11:32
Kaipaatko inspiraatiota hiljentymiseen? Käy tutustumassa uuteen verkkosivustoon Godfulness.fi.
Kasvokuvassa Hannele Siltala taustallaan keltainen puinen talo ja luontoa

Godfulness -konseptin kehittäjä on Raision seurakunnan ympäristöasiantuntija MMM, FM Hannele Siltala. Hän on yksi harvoja seurakunnan palveluksessa olevia ympäristöasiantuntijoita Suomessa. Vuonna 2015 kirkko myönsi Siltalalle ja Raision seurakunnalle ympäristökasvatuspalkinnon.

Ihmisillä on yhä syvempi kaipaus luontoon ja hiljentymiseen, jossa koko keho on mukana.

- Godfulness on kristinuskon perinteestä nousevaa juurevaa hengellisyyttä. Se on sydämen rukousta koko olemuksella ja hiljentymistä ja rentoutumista luontovideoiden kautta. Se kannustaa pitämään huolta luomakunnasta ja antaa inspiraatiota päivittäiseen hiljentymiseen, Siltala kertoo.

Sivustolle on koottu minuuttirentoutuksia, luontohiljentymisiä, virtuaalinen luontopolku ja kehorukouksia.

-Keho- ja luontoharjoitteet on tehty sellaisiksi, että jokainen pystyy ne tekemään. Niissä ei tarvitse erityisiä välineitä.

-Harjoitukset pohjautuvat kirkon hengelliseen traditioon. Useissa harjoituksissa yhdistetäänkin luontovideoon/-kuvaan raamatunteksti tai rukous. Luonnon rentouttava vaikutus voi välittyä jo pelkästä mielikuvasta tai katsomalla luontokuvaa tai videota. Tärkeä arvo on ollut esteettömyys. Harjoitukset eivät ole paikkaan eivätkä aikaan sidottuja. Voit rentoutua luontovideon äärellä, vaikka et pääsisi syystä tai toisesta itse menemään luontoon.

Kehoharjoituksissa vahvistetaan kokonaisvaltaista hengellisyyttä

-Luomiskertomuksessa ihmistä kuvaava sana tarkoittaa kokonaisuutta, jossa keho ja mieli ovat erottamattomasti yhtä. Haluamme edistää myös ympäristöstä huolehtimista ja sen vuoksi Godfulnessista löytyy myös erilaisia vinkkejä siihen, miten eri asioissa voi ottaa helppoja ekoaskeleita ympäristön hyväksi.

Siltalan luoman ja kehittämä konseptin tavaramerkki on Raision seurakunnalla. Luontovideoista vastaavat Jenni ja Riku Kankaro Kuvakengurut-yrityksestä. Keholliset harjoitteet on laatinut psykologi, teologian opiskelija Titta Hassila.

Sivusto avataan 10.5. Teamsin välityksellä. Mukana on myös Turun piispa Mari Leppänen.

Teksti: Anna-Mari Kaskinen

Juttu on julkaistu Kiikari-lehdessä 1/2021.