16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute

Frendie-sovellus tuo nuorille apua kaverien ja turvallisten aikuisten löytämiseen

13.01.2022, 11:41 /  päivitetty 13.01.2022, 11:43
Pandemia-aika on kasvattanut yksinäisyyttä kokeneiden nuorten määrää. Frendie-kaverisovelluksen avulla halutaan tarjota konkreettista apua nuorten yksinäisyyteen ja verkostojen vähyyteen. Sovellus julkaistiin Kirkon kasvatuksen päivillä tammikuussa.
Kuvassa on logo, jossa lukee Frendie

Frendien avulla voi löytää omiin elämäntilanteisiin sopivia ystäviä yhteiseen tekemiseen. Kaveria voi hakea vaikka kävelylle, kahville, tietokonepelaamaan tai ihan vaan olemaan. Sovellus on maksuton ja sitä voi käyttää ympäri Suomen. Sovellus on kehitetty 13–18-vuotiaille nuorille.

Frendie eroaa muista sovelluksista erityisesti siinä, että sen kautta voi löytää myös turvallisesti keskusteluyhteyden nuorisotyöntekijään. Sovellukseen kehitetään tulevan vuoden aikana lisää keinoja nuorten löytää paikallista ja valtakunnallista vertaisuutta ja tukea.

– Turvallisten aikuisten läsnäolo digitaalisilla alustoilla on erityisen tärkeää, sillä ne ovat nuorille sitä heidän ominta ympäristöään. Frendie on tähän yksi ratkaisu, jota olemme saaneet nuorten kanssa kehittää, sanoo Lasten ja nuorten keskuksen Ville Kämäräinen.

Sovelluksen on kehittänyt suomalainen startup-yritys Superlaiffi Oy. Lapsi- ja nuorisojärjestö Lasten ja nuorten keskus on mukana sovelluksen kehittämisessä. Järjestö on koonnut nuoria ympäri Suomen mukaan kehittämiseen. Frendien rakentamisessa ja testaamisessa ovat olleet myös mukana useat Suomen evankelis-luterilaiset seurakunnat.

Jos olet 13–18-vuotias nuori, tutustu sovellukseen tästä: frendiesovellus.fi