20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Blogi: Yhteisövalmennus toi Timon muiden pariin

08.04.2020, 18:06 /  päivitetty 13.05.2020, 18:36
Miten löytää merkitystä ja muita ihmisiä elämään, kun pitkään jatkunut työttömyys on kapeuttanut elämänpiiriä ja sosiaaliset suhteet ovat pätkätöissä tämän tästä katkolla?
Ihmisiä yhteisessä ruokapöydässä

Auttamistyön blogissa Voitsäjeesaa yhteisödiakoni Jukka-Pekka Vaittinen kertoo fiktiivisten kirjoitusten kautta erään auttamistyössä kohtaamansa "Timon" tarinan. JP kuvaa neliosaisessa sarjassa ensikohtaamistaan Timon kanssa ja sitä, kuinka Timo vähitellen löytää yhteisövalmennuksen ja uusien ihmissuhteiden avulla elämäänsä merkitystä ja sisältöä.

Ensimmäisessä osassa JP kirjoittaa:

Timo poikkeaa lähikauppareissullaan soppatykille. Juttu lähtee luistamaan alun jännityksestä ja hapuilusta huolimatta, koska keskustelukumppani tuntuu luotettavalta. Ei ollenkaan päällekäyvältä, jotenkin vertaisen tuntuiselta."

Toinen osa "Epätoivo alkoi vallata mieltä. Kauppareissuilla oluen osuus kasvoi suhteessa muihin ostoksiin. Juominen pysyi suurelta osin kotioloissa, eikä siitä monet edes tienneet. Eihän Timolla juuri ketään ollutkaan. Elämä oli typistynyt yhä pienemmäksi. Sosiaaliset suhteet olivat vähentyneet yksi toisensa jälkeen työttömyyden pitkittyessä."

Kolmas osa "Ensimmäinen päivä oli jännittävä, koska Timon kohdalla erakoituminen oli jo alkanut vallata mieltä ja hänen oli vaikea lähteä oikein mihinkään. Jännitys helpotti kuitenkin äkkiä, kun valmennuksen tuttu ohjaaja oli jo ovella vastassa ottamassa takkia ja toivottamassa lämpimästi tervetulleeksi kodikkaaksi järjesteltyyn ryhmätilaan."

Neljännen osan JP päättää: "Timosta tuli kahvilatoiminnan eräänlainen läsnäolovapaaehtoinen, mikä tarkoitti esimerkiksi uusien kahvilakävijöiden erityistä huomioimista. Timolle tuo rooli sopi hyvin, sillä hän oli aina ollut hyvä seuramies. --- Samalla Timo alkoi myös rohkaistua ottamaan uusia askeleita lähisuhteidensa uudelleenrakentamiseksi. Hän liittyi myös seurakunnan kirkkomuusikon ohjaamaan pienimuotoiseen orkesteriin, joka pääsi pian esiintymään Yhteisvastuukeräyksen toritapahtumassa.

Timo oli löytänyt jälleen merkityksen tunteen elämäänsä."

Sarjan jälkikirjoituksessa eli viidennessä osassa JP vielä pohtii kansalaisosallisuuden syntymistä ja kumppanuutta: "Koen, että kansalaisosallisuus pääsee parhaiten syntymään ja kanavoitumaan sellaisen toiminnan kautta, jossa annetaan riittävästi päätäntävaltaa ja osallisuuden mahdollisuutta kaikille. Aito kumppanuus syntyy silloin, kun se otetaan todesta palkattujen työntekijöiden, vapaaehtoisten vastuunkantajien sekä kaikkien kävijöiden kesken."