18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Blogi: Thaimaalainen evankeliumi

25.02.2020, 12:43 /  päivitetty 26.03.2020, 15:34
Toimittaja Salla Ranta kävi tutustumassa millaista työtä helsinkiläisten kirkollisverorahoilla tehdään muun muassa Thaimaassa.
kuva avustuskohteesta Thaimassa. Kuvassa talo ja sen edustalla kyltti jossa lukee Armon koti englanniksi.

Kun 24-vuotias thaimaalainen Plaa ilmestyi ensikodin ovelle, hän oli seitsemännellä kuulla raskaana, eikä hänellä ollut paikkaa, minne mennä. Lapsen isä oli häipynyt omille teilleen, eikä halunnut kuulla uudesta elämästä enempää. Plaan isä on lähtenyt myös ja äiti osittain halvaantunut. Lisäksi Plaan äidin ahtaassa kodissa asuu myös kaksi lasta, Plaan omaa kolmevuotias ja yksi sukulaislapsi. Plaan veljellä on oma perheensä ja sen lisäksi huumeongelma. Niinpä hän päätyi joulukuussa Armonkodin valurautaportille Bangkokin läheisellä Samrongin esikaupunkialueella.

Olin Thaimaan pääkaupungissa keskiviikkona tutustumassa Suomen Lähetysseuran tukemiin hankkeisiin. Olin varautunut haastattelemaan ensikodin työntekijöitä ja pulaan jääneitä naisia, valmistautunut myös siihen, etteivät nämä halua juuri kanssani puhua. Mutta kun tulin omakotitalon vehreän puutarhan läpi avonaiselle ovelle, näin lapsen, joka makasi peiteltynä patjalla. Ja hänen ympärillään oli tuuletin ja joukko naisia, jotka juttelivat ja katselivat hänen untaan.

Tämän nähdessäni muistin, mitä minulle oli kerrottu: että kodissa asuu myös vauvoja. Kaikki me, jotka näimme lapsen, olimme ihmeissämme. Siinä se lepäsi kuten kaikki maailman viikon vanhat tekevät, silti täysin ihmeellisenä ja hätkähdyttävänä.

Kaksi kuukautta sitten Armonkodin portilla Plaa suunnitteli antavansa lapsen pois. Armonkoti auttaa usein äitiä löytämään lapselle uuden kodin, kun edellytyksiä vanhemmuuteen ei äidin mielestä ole. Plaan suunnitelmat kuitenkin muuttuivat. Saatuani lapsen tulin toisiin ajatuksiin, hän sanoo.

Alice lepää yksisarvisen kuvilla koristellut harson alla ja kipristelee varpaitaan. Plaan uudet suunnitelmat ovat nuoria, koska tytär syntyi kuusi päivää sitten. Keisarinleikkaushaava on vielä kipeä ja Armonkodin työntekijä auttaa nostelemaan kolmekiloista vauvaa lattialta ruokittavaksi ja takaisin nukkumaan.

Thaimaalaisista lapsista vain 15 prosenttia asuu molempien vanhempiensa kanssa ja yksinhuoltajien lapsista suurin osa lähetetään sukulaisten tai tuttavien luo. Tapaamani paikalliset kertovat, että käytännössä maassa vallitsee miesten moniavioisuus, vaikka se ei laissa olekaan. Laki ei myöskään saa isiä kantamaan vastuuta jälkeläisistään, ja abortti on tavallisimmin laiton. Raskaana olevien itsemurhayritykset ovat maassa yleisiä.

Armonkodissa äiti ja lapsi saavat asua täysihoidossa kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen. Jos siinä ajassa kotia ei löydy, etsitään sellainen kansainvälisen auttamistyön verkostojen avulla. Viime vuosina asukkaiden keski-ikä on noussut, ja syyksi epäillään laittomien aborttien kasvua. Raskauden keskeytys on buddhalaisessa maassa tabu.

Plaan äiti ei tiedä uuden lapsenlapsen syntymästä. Plaa ei ole uskaltanut vielä kertoa. Hänen on kuitenkin perheen tilanteen vuoksi kiiruhdettava pian takaisin töihin ja tytölle etsitään sijaiskoti. Pitkän tähtäimen suunnitelma on kerätä rahaa ja saada tytär perheen hoitoon Koillis-Thaimaaseen. Työt baarissa odottavat etelässä.

Plaan silmissä on ystävällinen ja vakaa katse, hän hymyilee paljon ja puhuu kiitollisuudestaan ensikotia kohtaan. Hän on tavannut siellä asuessaan monia naisia, joiden tilanne on samanlainen. Thaimaalaiset ovat mestareita kätkemään kielteiset tunteensa, muistuttaa suomalainen tulkkini.

Thaimaalainen yhteiskunta avautuu humanitaarista työtä tekevien järjestöjen kautta kylmänä. Jäin miettimään, miksi niin moneen ihmisarvon ja ihmisoikeuksien mukaiseen perusasiaan tarvitaan kansainvälisiä järjestöjä ja länsimaisia organisaatioita. Talouskasvu hyödyttää harvoja, mahtaakohan turismin kasvu jopa huonontaa köyhimpien tilannetta. Ihmiskauppa, lapsikauppa, seksiturismi, työlainsäädännön puute, naisten ja lasten heikot oikeudet ja kaksinaismoraali luovat modernia orjuutta.

Palasin kotiin ja kiitin suomalaisia tukijoita siitä, mitä olin kuullut ja nähnyt. Plaan tavoin raskaana jätettyjä naisia on Thaimaassa lukemattomia. Aviottomia lapsia pidetään häpeänä erityisesti naisten perheille. Armonkoti oli kuitenkin juuri sitä, mitä sen nimikin lupaa: pieni vilaus toivoa.

Salla Ranta on helsinkiläinen kirjoittaja, toimittaja, opettaja ja kirkkovaltuutettu