20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Helsingissä samaa sukupuolta olevat parit pääsevät vihille 11 seurakunnassa

06.11.2018, 11:29
Kuvassa Helsingin tuomiokirkko

Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto päätti kokouksessaan maanantaina 5. marraskuuta yksimielisesti, että Tuomiokirkkoseurakunnan kaikki tilat ovat kaikkien seurakuntalaisten käytössä. Päätös tarkoittaa sitä, että jatkossa myös samaa sukupuolta olevat parit voivat varata Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan tiloja vihkimistä varten tilavarauskäytäntöjen mukaisesti.

Tuomiokirkkoseurakunnalla on kolme suosittua vihkikirkkoa Helsingin Tuomiokirkko, Vanhakirkko ja Suomenlinnan kirkko. Tilat ovat varattavissa tiistaista 6. marraskuuta alkaen.

Helsingissä on nyt 11 seurakuntaa eli suomenkielisistä ev.-lut. seurakunnista suurin osa on avannut tilansa samaa sukupuolta olevien parien vihkimiselle tai siunaamiselle. Aiemmin päätöksen ovat tehneet Haagan, Herttoniemen, Kallion, Malmin, Munkkiniemen, Paavalin Pakilan ja Töölön seurakuntaneuvostot. Lisäksi kirkkoherran päätöksellä Oulunkylän ja Vartiokylän seurakunnan tilat ovat kaikkien parien käytettävissä.

Häitään varten kirkkoa voi tiedustella 11 seurakunnasta ja valita tilan yhteensä liki 30 kirkkorakennuksen joukosta. Käytettävissä ovat aiemmin mainittujen Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkojen lisäksi muun muassa Huopalahden kirkko Haagasta, Paavalin kirkko, Malmin seurakunnan alueella olevat kuusi kirkkoa muun muassa Viikin kirkko, Oulunkylän alueella muun muassa Oulunkylän vanha kirkko ja Käpylän kirkko, Pakilassa Hyvän Paimen kirkko ja Vartiokylän seurakunnan alueella yksi Helsingin suosituimmista hääkirkoista eli Puotilan kappeli, Munkkiniemen ja -vuoren kirkot, Töölön kirkko ja Temppeliaukion kirkko.

Lisäksi Helsingin seurakuntayhtymän tiloista käytössä ovat Seurakuntien talon kappeli, Snellun kappeli, Hermannin diakoniatalon kirkkosali ja Mustasaaren kappeli. Muista kuin edellä mainittujen seurakuntien kirkoista tai kappeleista käytössä on Helsingin Diakonissalaitoksen kirkko.

Rukous kanssa ja puolesta onnistuu kaikkialla

Itäisen Helsingin ruotsinkielinen seurakunta Matteus antaa muut kuin sakraalitilat vihkimisen sisältävään juhlakäyttöön. Lisäksi keskusta-alueella toimivassa ruotsinkielisen Johanneksen seurakunnan kirkko eli Johanneksenkirkko on avoin samaa sukupuolta olevien parien avioliiton siunaamiselle.

Avioliiton esteiden tutkinnan voi pyytää mistä tahansa Helsingin seurakunnasta. Myös rukous kanssa ja puolesta onnistuu kaikissa seurakunnissa ja sakraalitiloissa.

Kaikki seurakunnat myös vuokraavat tilojaan juhlakäyttöön. Suurin osa seurakunnista antaa juhlakäyttöön myös sakraalitilat. Silloin kun kyse on rukouksesta kanssa ja puolesta tai muusta kirkollisesta toimituksesta, tilojen käyttö on lähtökohtaisesti ilmaista. Asia kannattaa varmistaa seurakunnasta.‍