25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

”Vapaaehtoistyö antaa enemmän kuin ottaa” – Liity joukkoon!

14.02.2022, 15:23 /  päivitetty 14.02.2022, 15:29
Marjalle toimiminen hävikkiruokaa tarjoavassa Waste&Feast-ravintolassa on tuonut uusien ystävien lisäksi merkitystä elämään. Tule sinäkin mukaan toimintaan!
Vapaaehtoistyöntekijä Waste&Feast-ravintolassa

Marja työskentelee Waste&Feast-ravintolassa muutamana päivänä viikossa pari tuntia kerrallaan.

Aamu on vasta valjennut, kun keittiöstä kuuluu jo astioiden kilinää ja iloista puheensorinaa. Ajatusten vaihto on vilkasta, kun yhdessä mietitään, mitä edellisen päivän hävikkikuormasta saadaan luotua tänään. Kun suunnitelmat ovat valmiina, ryhdytään toimeen: juurekset pilkkoutuvat, uuni kuumenee, salaatti valmistuu. Yhdeltätoista saapuvat ensimmäiset asiakkaat.

”Hei, mitä kuuluu? Onpa mukava nähdä!”

Kipinää elämään

Malmin ja Matteuksenkirkon Varustamoiden Waste&Feast -ravintoloissa tehdään hyvää monella eri tavalla. Edullisten lounaiden raaka-aineina käytetään ruokateollisuuden ja kauppojen ylijäämää. Tarjolla onkin eettisesti ja ekologisesti kestävää ja herkullista hävikkiruokaa. Lisäksi ravintolat työllistävät nuoria ja haastavassa työmarkkina-asemassa olevia. Vapaaehtoiset osallistuvat Waste&Feast-kahviloiden pyörittämiseen myös iltapäivällä ja illalla.

Yksi heistä on Marja, joka on toiminut Waste&Feastin Snellu Cafessa vapaaehtoisena jo pari vuotta.

”Työvuoroja minulla on parina päivänä viikossa muutama tunti. Saan itse valita vuoroni muun elämäntilanteeni mukaan”, Marja kertoo.

Mikä hänet saa mukaan vapaaehtoistyöhön viikko toisensa jälkeen?

”Tänne on innostavaa tulla töihin ja lähden aina virkistyneenä kotiin. Vapaaehtoistyö antaa enemmän kuin ottaa. Huomaankin odottavani seuraavaa työvuoroani jo päiviä etukäteen.”

Marja on eläkkeellä, mutta hän pitää vapaaehtoistyön tekemistä tärkeänä. Se tuo myös merkitystä elämään. Ja onpa työn kautta syntynyt uusia ystävyyssuhteitakin.

”Haluan olla osallinen jossakin, joka tuottaa ihmisille hyvää ja auttaa jaksamaan arjessa.”

Erityisesti Marja iloitsee siitä, että on saanut nähdä, kuinka moni nuori on löytänyt Helsingin seurakuntien Waste&Feast-toiminnan kautta uudelleen kipinän elämään.

”Täällä on mahtavia työntekijöitä, jotka opettavat ja valmentavat nuoria työhön. Kaikki ovat samanarvoisia taustasta tai statuksesta riippumatta. Kaikilla meillä ihmisillä on tarve kuulua johonkin ja saada olla mukana vaikuttamassa asioihin.”

Sinustakin vapaaehtoinen?

Waste&Feast-toimintaan haetaan parhaillaan lisää vapaaehtoisia. Oletko sinä yksi kahvilatiimin uusista jäsenistä? Aiempaa kokemusta ei tarvita, innostus riittää. Työaikasi valitset itse. Vuoroja on tarjolla niin aamulla, päivällä kuin illallakin ja työtehtäviä keittiöhommista salityöhön ja asiakaspalveluun. Haastattelemme kiinnostuneet ja koulutamme vapaaehtoiset tehtäviinsä. Tule mukaan tekemään hyvää – ja pelastamaan samalla maailmaa!

Ilmoittaudu sähköpostitse osoitteeseen: varustamot.helsinki@evl.fi