20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Kirkon arvokeskustelu nosti esiin tärkeitä aiheita ja paljasti paljon puolueiden arvomaailmasta

28.02.2023, 13:59 /  päivitetty 28.02.2023, 14:56
Kirkon arvokeskustelu paljasti, että puolueiden arvot ovat osin varsin erilaisia. Mutta yhdestä asiasta kaikki olivat samaa mieltä: jatkossa nuorten pahoinvointiin on puututtava aiempaa paremmin ja nuorten hyvinvointia on edistettävä.
Kirkon arvokeskusteluun osallistuneiden puolueiden edustajat

Millaisten arvojen päälle Suomen tulevaisuus rakentuu? Millaisilla arvoilla puolueet päätöksiä tekevät? Kirkon arvokeskustelu kokosi nykyisten eduskuntapuolueiden puheenjohtajat Tuomiokirkon kryptaan puhumaan arvoista.

Paikalla keskustelemassa olivat puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero (SDP), varapuheenjohtaja Sebastian Tynkkynen (Perussuomalaiset), puheenjohtaja Petteri Orpo (Kokoomus), puheenjohtaja Annika Saarikko (Keskusta), puheenjohtaja Maria Ohisalo (Vihreät), puheenjohtaja Li Andersson (Vasemmistoliitto), varapuheenjohtaja Henrik Wickström (RKP) ja puheenjohtaja Sari Essayah (Suomen Kristillisdemokraatit).

Keskustelua vetivät arkkipiispa Tapio Luoma ja Marttaliiton pääsihteeri, helsinkiläinen kirkon luottamushenkilö Marianne Heikkilä.

Nuorten hyvinvointia on edistettävä

Mielenkiintoinen keskustelu liikkui vilkkaana erilaisten arvokysymysten ympärillä. Puheenjohtajat pohtivat muun muassa oikeudenmukaisuuteen, aitoon tasa-arvoon ja kristilliseen ihmiskuvaan liittyviä näkökulmia. Keskustelun myötä esiin nousi se, että puolueiden arvot ovat erilaisia. Tosin yhdestä asiasta puolueiden edustajat olivat yhtä mieltä: nuorten pahoinvointiin on puututtava ja nuorten hyvinvointia on edistettävä. Esimerkiksi nuorten mielenterveyspalveluiden ja koulutukseen panostamisen tärkeys nousivat esiin monien puheenvuoroissa.

Esimerkiksi Vihreiden Maria Ohisalo totesi, että lupaus siitä, että kuka tahansa voi olla mitä tahansa tai hänestä voi tulla mitä tahansa, ei pidä enää paikkaansa. Monet puheenjohtajista jakoivat näkemyksen siitä, että Suomessa aito tasa-arvo on heikentynyt ja siksi etenkin heikoimmassa asemassa olevien sekä lasten ja nuorten tukeminen on tärkeää. Vasemmistoliiton Li Anderssonin mielestä hyvinvointivaltiomme on epäonnistunut tukemaan niitä, jotka eniten sen palveluja tarvitsevat. Hänestä on tärkeää, että tuo tilanne korjataan.

Kehitysyhteistyö kuumensi tunteita

Kehitysyhteistyöhön liittyvät kysymykset saivat keskustelijajoukon lämpenemään. Siinä missä Perussuomalaisten Sebastian Tynkkynen näki kehitysyhteistyössä säästökohteen, Suomen Kristillisdemokraattien Sari Essayah puhui kehitysyhteistyön tärkeydestä ja loi siitä yhteyden lähimmäisenrakkauteen. Myös Andersson muistutti, että ongelmien ennaltaehkäiseminen on tärkeää – ja että sitä Suomi tekee muun muassa kehitysyhteistyön kautta.

Myös Kokoomuksen Petteri Orpo muistutti, että me suomalaiset kuulumme maailman rikkaimpien joukkoon, joten meillä pitää olla varaa auttaa myös niitä ihmisiä maailmalla, jotka apua tarvitsevat. Ohisalon mielestä meidän suomalaisten on oltava solidaarisia ja kannettava globaalia vastuuta. Essayah nosti erityisen tärkeäksi sen, että kansalaisjärjestöjen työtä kannattaa tukea. Puolueiden yhteinen näkemys olikin, että avustustyön tulee olla oikein kohdennettua ja sen rahoituksen ja rakenteiden tulee olla läpinäkyviä.

Uskonnonvapaus on vapautta uskoa

Uskonnonvapaudesta puhuttaessa Keskustan Annika Saarikko muistutti uskonnonvapauden olevan positiivinen vapaus: se tarkoittaa vapautta uskoa. Hänen mielestään on tärkeää, että Suomessa on vapaus uskoa, olla uskomatta ja vaihtaa uskontoa. Hänen mielestään sen enempää Raamatun kuin Koraaninkaan polttaminen ei Suomessa voi olla sallittua. Tästä muun muassa Orpo oli samaa mieltä.

Myös Jeesuksesta puhuttiin, kun Ohisalo esitti kysymyksen: ”Olisiko Jeesus ollut oman aikansa elokapinalainen?”

”Se on varmasti selvää, että radikaali hän oli. Ja hyvä niin”, vastasi siihen Saarikko.

Katso koko keskustelu Kirkon YouTube-kanavalta TÄÄLTÄ.

Twitteristä löydät keskustelua aiheesta tunnisteella: #arvokeskustelu

Eduskuntavaalipuolueiden puheenjohtajat istuvat rivissä Tuomiokirkon kryptassa
Kuva: Esko Jämsä / Kirkko ja kaupunki