20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Tyhjän sylin messua vietetään Lapsettomien lauantaina

08.05.2023, 16:14
Tahattoman lapsettomuuden teemaviikko Lapsettomien Simpukka-viikko muistuttaa, että vanhemmuus ei ole itsestäänselvyys. Viikko päättyy Lapsettomien lauantaihin. Simpukka ry:n organisoimaa viikkoa vietetään vuosittain toukokuussa.
Tyhjän sylin messu

Lapsettomien Simpukka-viikko on Simpukka ry:n organisoima tahattoman lapsettomuuden teemaviikko, jota vietetään vuosittain toukokuussa samalla viikolla, jolloin on äitienpäivä.

Teemaviikon tarkoituksena on tuoda tahatonta lapsettomuutta esille ilmiönä ja kokemuksena. Tahaton lapsettomuus on yleistä: Suomessa yksi viidestä hedelmällisessä iässä olevista kohtaa tahattoman lapsettomuuden. Kyseessä on yksi aikuisiän suurimmista kriiseistä, joka vaikuttaa yksilön kehoon, mieleen, talouteen, työelämään ja tulevaisuudensuunnitelmiin. Kokemuksesta selviytymiseen tarvitaan oikea-aikaista ja saavutettavaa tietoa ja tukea. Erityisesti vertaistuen merkitys on tärkeä. Simpukka ry toivoo, että kukaan tahatonta lapsettomuutta kokeva ei jäisi yksin.

Lapsettomien Simpukka-viikolla järjestetään muun muassa vertaistukitapaamisia verkossa ja livenä, verkkoluentoja ja Lapsettomien lauantain brunssi. Simpukka ry järjestää viikon aikana somekampanjan, joka tuo tahatonta lapsettomuutta monipuolisesti esille kokemuksena ja ilmiönä. Tahaton lapsettomuus näkyy viikon aikana myös median julkaisuissa.

Lapsettomien Simpukka-viikkoa on vietetty vuodesta 2008 alkaen ja Lapsettomien lauantaita vuodesta 1994 alkaen. Simpukka ry on perustettu vuonna 1988. Vuoden 2023 alussa Simpukka-viikon viralliseksi nimeksi muutettiin Lapsettomien Simpukka-viikko, joka kuvaa suurelle yleisölle entistä paremmin viikon teemaa.

Tyhjän sylin messua vietetään Tuomiokirkon kappelissa Ehtookellojen tapaan Lapsettomien lauantaina 13.5. kello 16.30. Messu on tarkoitettu sinulle, jonka syli on jäänyt tyhjäksi, ei ehkä ole koskaan täyttynyt tai syliin liittyy kipua. Levähdä, hengähdä ja rukoile.

Mukana messussa Yrjö Ikonen, Leila Lukander-Pajula, Elsi Goesch ja muusikot. Yhteistyössä Tuomiokirkkoseurakunta ja Tuomasyhteisö.

Lisätietoa: https://simpukka.info/