01.09. Onneksi olkoon: Pirkka | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

12.01.2024, 15:55 /  päivitetty 12.01.2024, 15:57
Tuomiokirkon kryptaan haetaan kahvilayrittäjää kesälle 2024

Helsingin tuomiokirkkoseurakunta hakee käyttöoikeussopimuksen nojalla Helsingin tuomiokirkon kryptaan kesälle 2024 kahvilayrittäjää.

Helsingin tuomiokirkko on Helsingin suosittuja turistikohteita ja koko maan kuvatuimpia rakennuksia. Se on myös suosittu juhla-, konsertti- ja vihkikirkko. Vuoden 2023 aikana Tuomiokirkossa vieraili yli 500 000 vierailijaa, joista noin 222 000 vieraili kirkossa kesä-elokuun aikana.

Tuomiokirkon alla sijaitseva Krypta rakennettiin alun perin kirkon kellariksi, jossa sijaitsivat kirkon lämmityslaitteet ja halkovarastot. Krypta oli yli sata vuotta tyhjillään, kunnes se remontoitiin 1970-luvulla seurakuntatilaksi. Kryptaa kunnostettiin lisää 1990-luvulla Tuomiokirkon laajan korjauksen aikana. Nykyisin Krypta on monikäyttöinen seurakuntatila, jossa järjestetään seurakuntatilaisuuksien lisäksi konsertteja, vastaanottoja ja muita tapahtumia.

Krypta on avoinna vierailijoille kesäisin, jolloin siellä järjestetään vaihtuvia taidenäyttelyjä. Kesälle 2024 Kryptaan on suunnitteilla seitsemän taidenäyttelyä, jotka ovat kestoltaan kaksi viikkoa. Näyttelyt ovat avoinna ma-la klo 10–17, ja su klo 11–17. Kryptaan on vapaa pääsy.

Kahvilayrittäjäksi Kryptaan

Helsingin tuomiokirkkoseurakunta hakee käyttöoikeussopimuksen nojalla Kryptaan kahvilayrittäjää. Kahvilayrittäjä hoitaa palvelun omana liiketoimintana omaan lukuunsa ja saa toimintansa tuoton kahvilan asiakkailta. Kahvilayrittäjä maksaa seurakunnalle tilojen käyttöoikeudesta liikevaihtoon sidottua toimintamaksua.

Sisäänkäynti Kryptaan tapahtuu Kirkkokatu 18:sta tai hissillä kirkkosalista. Kahvilatoimintaan varattu tila sijaitsee Kryptan länsisiivessä, ja kattaa 135m2 kahvilasalin ja 18m2 keittiötilan. Rakennusvalvontaan ilmoitettu elintarvikehuoneiston käyttötarkoitus on jakelukeittiö. Kryptan wc-tilat sijaitsevat eteistilassa, ja ne ovat kahvilan asiakkaiden käytettävissä kahvilan aukioloaikoina.

Käyttöoikeussopimus koskee kesää 2024. Sopimus sisältää option kesälle 2025.

Sopimuskausi on 1.6.–31.8.2024. Kahvilatoiminnan valmisteluja on mahdollista tehdä 27.5. alkaen. Tilan tyhjennystä ja loppusiivousta on mahdollista tehdä 4.9. asti. Kahvilan tulee olla avoinna vähintään viisi päivää viikossa. Päivittäiset aukioloajat voivat enintään olla näyttelyn aukioloaikojen mukaiset (ma-la klo 10–17, ja su klo 11–17). Kahvila voi olla avoinna myös lyhyemmän ajan, esimerkiksi klo 10–15. Yrittäjän tulee sitoutua tuottamaan seurakunnalle sunnuntaisin messun yhteydessä oleva kahvitus korvausta vastaan.

Arvostamme

• hyvää liiketoimintaideaa

• panostusta markkinointiin

• kestävän kehityksen mukaisia arvoja

• vastuullisia toimintatapoja

Hakeminen ja lisätiedot

Hakemukset pyydämme toimittamaan Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherranvirastoon sähköpostitse tuomiokirkko.srk@evl.fi. Hakemukset tulee olla perillä ma 26.2.2024 klo 15 mennessä.

Hakemukseen on sisällytettävä;

• kuvaus liiketoimintaideasta sisältäen tiedot valikoimasta, aukioloajoista sekä markkinointisuunnitelman

• mikäli kyseessä on uusi tai toimintaa varten perustettava yritys, kuvaus yrittäjän aiemmasta alan työkokemuksesta ja/tai koulutuksesta

• tarjous liikevaihtoon sidotun toimintamaksun suuruudesta (%).

Kahvilayrittäjän on tutustuttava tiloihin ennen hakemuksen jättämistä, mielellään 15.2. mennessä. Tiloihin on mahdollista tutustua sovitusti.

Lisätiedot ja tiloihin tutustuminen: Anni Roiha, palvelupäällikkö p. 09 2340 6250, 050 442 0050 anni.roiha@evl.fi.

Tiloihin tutustuminen 16.2.–25.2.: Tuomiokirkon suntio, p. 09 2340 6120.

Kahvila kuvattuna Kryptassa.