29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Tuhkakeskiviikosta alkaa paastonaika

13.02.2023, 10:10 /  päivitetty 13.02.2023, 11:10
Paastonaika alkaa laskiaisen jälkeisestä keskiviikosta, tuhkakeskiviikosta, joka on saanut nimensä paastoon liittyneestä tuhkan sirottelemisesta pään päälle. Se oli katumuksen ja parannuksen vertauskuva.
Tuhkakeskiviikko

Suomessakin päivää sanottiin jo keskiajalla tuhkakeskiviikoksi tai tuhkan ja säkin päiväksi (dies cineris, dies cinerum et cilicii). Myöhemmin nimitys unohtui, mutta on viime aikoina tullut uudelleen käyttöön.

Tuhkakeskiviikkona tunnustamme, että olemme syyllisiä Kristuksen kärsimykseen. Kadumme ja pyydämme anteeksi syntejämme luottaen hänen sovituskuolemaansa. Pyydämme myös voimaa antaa anteeksi lähimmäisillemme.

Kirkoissa vietetään tuhkakeskiviikon messuja, joissa voi ottaa tuhkaristin otsaansa katumuksen symbolina. Tuhkasta ja vedestä tehdään seos, jolla pappi piirtää ristin alttarille polvistuvan otsaan. Lisäksi pappi lausuu sanat "Ota vastaan katumuksen merkki."

Tuhkamessua vietetään tuhkakeskiviikkona 22.2. klo 18 Tuomiokirkossa, Unioninkatu 29, messun toimittavat papit Mari-Anna Auvinen ja Aki Kekkonen sekä kanttorina Harri Kerko.