16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

THL:n maskisuositus käytössä myös Helsingin seurakunnissa

14.08.2020, 12:40 /  päivitetty 14.08.2020, 12:44
Helsingin seurakunnissa käytetään kasvomaskeja THL:n ja Helsingin hiippakunnan ohjeiden mukaisesti. Suosituksen lähtökohta on, että kasvomaskeja käytetään tilanteissa, joissa lähikontakti kestää yli 15 minuuttia.
Kuvassa kasvomaski puisen ristin päällä

Jumalanpalveluksissa, seurakunnan tiloissa järjestettävissä kirkollisissa toimituksissa kuten vihkimisissä ja muissa seurakuntatilaisuuksissa noudatetaan edelleen viranomaisten suosituksia, joilla koronaviruksen leviämistä pyritään estämään. Myös osallistujamääriä suositellaan rajaamaan niin, että 1–2 metrin turvaväleistä pystytään pitämään kiinni. Esimerkiksi jumalanpalveluksissa turvallisuudesta pyritään ensisijaisesti huolehtimaan riittävien etäisyyksien ja hyvän hygienian avulla.

Jos turvaetäisyyksiä ei pystytä noudattamaan ja kontakti kestää yli varttitunnin, suositellaan maskien käyttöä. Esimerkiksi nyt loppukesällä konfirmaatiomessuissa saattaa olla tavallisia sunnuntaita enemmän osallistujia.

Lähtökohtaisesti tilaisuuteen tai tapahtumaan osallistujat käyttävät omia maskeja, mutta esimerkiksi diakoniavastaanotoilla, perheneuvonnassa, kirkoissa ja siunauskappeleihin hankitaan suu- ja nenäsuojia tarjolle riskiryhmäläisille sekä niille seurakuntalaisille, joille kasvomaskien kustannukset ovat kohtuuttomat. Kasvomaskisuositus koskee kaikkia yli 15-vuotiaita.

Jos olet suunnitelmassa perhejuhlaa tai varaamassa toimitusta kuten kastetta tai hautaan siunaamista, varmistathan seurakunnasta tai toimituksesta vastaavalta papilta, mikä seurakunnan tilan maksimi henkilömäärä on nyt korona-aikana. Pyrimme pitämään tiedot ajantasaisina, mutta tilanteiden muuttuessa nopeastikin tuplavarmistus on tarpeen. Oma maski on hyvä pitää mukana varmuuden vuoksi.

Pienetkin flunssaoireet ovat este tilaisuuksiin ja tapahtumiin osallistumisille. Varovaisuudessa ja turvallisuudessa on kyse myös lähimmäisenrakkaudesta ja heikoimmista huolehtimisesta.‍

Katso myös 1.8. voimaan tulleet piispojen ohjeet tilaisuuksien osallistujamääristä: https://www.helsinginseurakunnat.fi/uutiset/piispatohjeistivatkoronarajoitustenlieventamisestaelokuunalustaalkaen