27.07. Onneksi olkoon: Heidi | Palaute

Ajan merkit -saarnasarja palaa uusilla puhujilla

16.01.2024, 14:40 /  päivitetty 23.01.2024, 10:45
Ajan merkit -saarnasarja palaa uusilla puhujilla

Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan yhteiskunnallisten saarnojen sarja jatkuu kuudetta vuotta. Kevään 2024 aikana Ajan merkit, puhetta maailmasta, yhteiskunnasta ja ihmisestä -saarnasarjan puitteisessa neljä Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan luottamushenkilöä kiipeää Helsingin tuomiokirkon saarnatuoliin: Anna-Maria Soininvaara, Hilla Halla-aho, Otto Meri ja Mikael Jungner.

- Keväällä 2024 toteutuu pitkään työryhmässä muhinut ajatus siitä, että saarnaamaan pääsevät Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan luottamushenkilöt. Haluamme tälläkin tavalla kertoa seurakunnalle, että miten monipuolista osaamista seurakuntamme luottamushenkilöistä löytyy, kirkkoherra Marja Heltelä tiivistää.

Innokkaita saarnaajia löytyi kaikista kolmesta valitsijayhdistyksestä, jotka vaikuttavat Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvostossa (Tulkaa kaikki, Kantava voima ja Toivo). Jo aiempina vuosina Ajan merkit -saarnajina ovat toimineet Hanna Wass ja Liisa-Maria Voipio-Pulkki, jotka nyt ovat seurakunnan luottamushenkilöitä.

- Ajan merkit -saarnasarjakin todistaa, että luottamushenkilöt ovat tavallisia ihmisiä, jotka vaikuttavat yhteiskunnassa – seurakunta on läsnä heidän kauttaan monissa paikoissa, Heltelä sanoo.

Jokainen saarnaaja tuo omaa erikoisosaamistaan ja näkemyksiään esille, mutta heidän saarnojaan yhdistää Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan strategian ytimessä oleva ajatus tulevaisuudesta ja toivosta, jonka Jumala antaa. Luottamushenkilöt ovat mukana Ajan merkit -messuissa myös muissa tehtävissä.

- Viisi vuotta sitten alkaneesta yhteiskunnallisten saarnojen sarjasta on tullut jo suorastaan perinne. Haluamme pitää siitä ehdottomasti kiinni. Ajan merkit -saarnoja kuunnellessa on voinut vain iloita ja kiittää siitä, miten suurella viisaudella ja rohkeudella Jumala on siunannut monia ihmisiä. Ei-pappien saarnat avaavat aina uusia näköaloja, kirkkoherra Heltelä jatkaa.

Kevään 2024 Ajan merkit -saarnaajat

4.2. keskustakirjaston johtaja Anna-Maria Soininvaara

10.3. ohjelmistokehittäjä, filosofian tohtori Hilla Halla-aho

7.4. asianajaja, oikeustieteen tohtori Otto Meri

5.5. toimitusjohtaja Mikael Jungner

Ajan merkit -saarnat ovat osa Tuomiokirkon sunnuntaimessuja

Ajan merkit -saarnat toteutuvat Tuomiokirkon sunnuntaimessuissa. Niissä luetaan kullekin pyhälle osoitetut Raamatun tekstit ja saarnaajat peilaavat niitä omaan kokemukseensa ja näkemyksiinsä. Tuomiokirkon messut striimataan suorana lähetyksenä seurakunnan YouTube-kanavalla eli messuun voi osallistua myös kotisohvalta käsin tai katsoa jälkikäteen kahden viikon ajan.

Tuomiokirkon kappalainen Anna-Maija Viljanen-Pihkala,
anna-maija.viljanen-pihkala@evl.fi, 050 3207922