20.05. Onneksi olkoon: Lilja, Karoliina, Lilli, Lila | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Lempikuoron konsertti Suomenlinnan kirkossa

Kalenteri ja kellosymboli26.05.2024 klo 15:00 - 16:00 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliSuomenlinnan kirkko, Suomenlinna C 43, 00190 Helsinki

Aaltojen syleilyyn, joht. Julia Lainema su 26.5. klo 15 Suomenlinnan kirkossa

Lempikuoro johdattaa kevätkonsertissaan kuulijan meren äärelle. Konsertin teoksissa meri erottaa rakastavaiset toisistaan, puhkeaa arvaamatta pauhaavaan myrskyyn, lumoaa hurjalla voimallaan ja tyyntyy keinuttamaan purtta leppeässä kesätuulessa.

Ohjelmisto rakentuu suomalaisen säveltäjän ja kuoronjohtajan Greta Dahlströmin musiikin ympärille. Dahlström on yksi tärkeimmistä suomenruotsalaisen kansanmusiikkiperinteen tallentajista, ja hän keräsi vuosikymmenten aikana valtavan määrän kansansävelmiä erityisesti Turun saaristosta. Konsertissa Lempikuoro tuo Dahlströmin hyvin harvoin esitetyt kansansävelmäsovitukset takaisin merimaisemiin.

Konsertissa kuullaan monipuolinen kattaus Itämeren rannalla sävellettyä musiikkia paitsi Suomesta myös Virosta, Latviasta, Liettuasta ja Ruotsista. Ohjelmistossa on Josefine Lindstrandin vaikuttavia sävellyksiä Edith Södergranin runoihin sekä teoksia säveltäjiltä Evelin Seppar, Vytautas Miškinis, Veljo Tormis, Ēriks Ešenvalds, Cyrillus Kreek, Anna-Mari Kähärä ja Nils-Eric Fougstedt.

Liput 20 / 10 € ovelta tai lippukaupasta https://www.lempikuoro.fi/kauppa/

Ostamalla solidaarisuuslipun (35 €) voit mahdollistaa konserttielämyksen tuntemattomalle ja tukea Itämeren suojelua.

Voit pyytää solidaarisuuslipun sähköpostitse osoitteesta info@lempikuoro.fi. Liput jaetaan pyytämisjärjestyksessä.

Lempikuoro: Vuonna 2019 perustettu helsinkiläinen Lempikuoro palkittiin vuoden 2023 Tampereen Sävel -kuorokatselmuksessa kahdella kultaleimalla. Neljästäkymmenestä kokeneesta lauluharrastajasta koostuva sekakuoro on tehnyt ennakkoluulottomasti yhteistyötä monenlaisten kuorojen, artistien ja säveltäjien kanssa. Lempikuoro on muun muassa esiintynyt palkitussa Sun & Sea ‑oopperateoksessa sekä toteuttanut Pulitzer- ja Grammy-palkitun yhdysvaltalaissäveltäjän Caroline Shaw’n To the Hands ‑teoksen Suomen kantaesityksen Nome-jousiyhtyeen kanssa. Kuoroa johtaa Julia Lainema, joka on valmistunut Sibelius-Akatemian kuoronjohdon koulutusohjelmasta vuonna 2022. Lainema johtaa myös Ahjo Ensembleä, Kaari-ensembleä ja Kamarikuoro Näsiä.

Esteettömyys: Tietoa konserttipaikan saavutettavuudesta löytyy tältä sivustolta kohdasta “Muiden palveluiden esteettömyys”: https://www.suomenlinna.fi/kavijalle/esteettomyys/ Kirkkoon saapuminen pyörätuolilla on hankalaa, joten pyörätuolin käyttäjän henkilökohtaiselle avustajalle on konserttiin vapaa pääsy.

Turvallisemman tilan periaatteet: Lempikuoron konserteissa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Konsertissa on paikalla hyvinvointivastaavat, jotka tunnistaa huomioliiveistä. Heidän puoleensa voi kääntyä, mikäli kohtaa häirintää tai tarvitsee liikkumisen tai muun asian kanssa avustamista ennen konserttia tai konsertin jälkeen.

Lämpimästi tervetuloa konserttiin!