24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Vanha kirkko tarjoaa puitteet seurakunta- ja perhetilaisuuksille

Tuomiokirkkoseurakunta

03.01.2024, 15:59
Kesäisin vihertävien lehtipuiden ympäröimä vuonna 1826 valmistunut Vanha kirkko löytyy keskeltä Helsinkiä, Vanhasta kirkkopuistosta vanhalla Kampin hautausmaalla. Kirkkoa koristavat yksinkertaiset doorilaistyyliset pilasterit ja siro torni. Vanhan kirkon on piirtänyt Helsingin empirekeskustan luoja Carl Ludvig Engel. Nykyään Vanha kirkko on vireä jumalanpalvelus- ja musiikkikirkko. Vanha kirkko on Helsingin nykyisistä jumalanpalveluspaikoista vanhin. Kirkko on myös Helsingin suosituimpia vihkikirkkoja.
Helsingin Vanha kirkko kesällä

Lue lisää Helsingin Vanhasta kirkosta ja sen historiasta.

Tilakohtaiset osallistujamäärät on rajattu koronapandemiasta johtuen ilmoitettua pienemmäksi. Päivitetyt tiedot saat tilavarausta tehdessäsi.

Vanha kirkko juhlatilana

Kirkko keskellä kaupunkia – ja puistoa tarjoaa idylliset luonnonläheiset puitteet perhejuhlille, kuten häille tai kastejuhlille. Vanhassa kirkossa on mahdollista järjestää myös hautaan siunaaminen. Robert Wilhelm Ekmanin (1846-1948) maalaaman alttaritaulun aiheena on ”Jeesus siunaa lapsia”. Kirkossa pidetään myös rippikoulujen päätteeksi konfirmaatiomessuja sekä erilaisia konsertteja ja seurakuntatilaisuuksia.

Vanhassa kirkossa on istumapaikat noin 900 henkilölle. Alakerrassa on paikkoja 500 henkilölle ja alakerran täyttyessä voidaan ottaa käyttöön kirkon parvet, joille mahtuu yhteensä 400 henkilöä. Lehtereillä on rajattu näkyväisyys alttarialueelle. Kirkossa on urkujen lisäksi myös piano.

Kirkkoon tultaessa vasemmalla on pieni morsiushuone, josta on myös kulku urkuparvelle. Vihkimisten yhteydessä kirkolla ei saa heittää riisiä eikä esim. ruusun terälehtiä.

Vanhaa kirkkoa lähinnä oleva seurakuntatila on Bulevardi seurakuntasali , johon kirkolta on matkaa pari sataa metriä. Bulevardin sali tarjoaa puitteet perhejuhlien järjestämiselle, kuten muistotilaisuuksille tai kastekahveille. Samassa rakennuksessa Bulevardin seurakuntasalin kanssa sijaitsee Annankulman sali , jossa on myös mahdollista järjestää erilaisia perhejuhlia, kuten kastetilaisuuksia, kastekahveja tai muistotilaisuuksia.

Saapuminen ja pysäköinti

Vanhan kirkon läheisyydessä autot voi pysäköidä kadunvarsien maksullisiin pysäköintipaikkoihin. Vanhaan kirkkoon pääsee julkisilla kulkuvälineillä, joiden aikataulu- ja reittitiedot löytyvät Helsingin kaupungin reittioppaasta.