14.05. Onneksi olkoon: Tuula | Palaute

05.10.2017, 09:22
class=" "

Ilmoittautuminen rippikouluun

Rippikouluun ilmoittaudutaan lokakuun aikana seurakunnan nettisivujen kautta (linkki löytyy etusivulta). Mikäli sinulla ei ole mahdollisuutta ilmoittautua netin kautta, voit ilmoittautua soittamalla kirkkoherranvirastoon, puh. 09 2340 6100.

class=" "

Kuka voi hakea

Seurakuntamme tarjoaa varmasti rippikoulupaikan oman seurakunnan jäsenille. Mikäli paikkoja jää vapaaksi, otamme rippikouluun myös muiden seurakuntien jäseniä.

Myös kirkkoon kuulumattomat voivat tulla rippikouluun. Konfirmaatioon voivat kuitenkin osallistua vain kirkon jäsenet, joten konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kastetta ja sen myötä kirkkoon liittymistä.

Tiedot rippikouluryhmistä

Rippikoululaiset jaetaan ilmoittautumisen jälkeen ryhmiin. Marraskuun puolivälin jälkeen saat kotiisi kirjeen, josta selviää mihin ryhmään olet päässyt.

Tapaamiset ennen leirijaksoa

Alkuvuodesta saat oman rippikoulusi työntekijöiltä kirjeen, jossa kerrotaan koska ryhmäsi tapaa ensimmäisen kerran. Ensimmäisessä tapaamisessa saat tärkeää tietoa rippikoulun ohjelmasta.

Kevään aikana ryhmäsi kokoontuu muutaman kerran ryhmästä riippuen. Nämä tapaamiset ovat tärkeä osa rippikoulua. Jos et pääse mukaan, korvaavista tehtävistä tulee sopia oman rippikoulusi opettajan kanssa.

Seurakunnan toimintaan tutustuminen

Toimintaan tutustutaan pääsääntöisesti leirijakson jälkeen. Tutustumisjaksolla osallistutaan jumalanpalveluksiin ja nuorten toimintaan. Seurakuntaan tutustumisjakso on tärkeä osa rippikoulua, ja edellytys konfirmaatioon osallistumiselle.

Vanhempienillat

Rippikoulun yhteydessä vanhemmille/huoltajille järjestetään vanhempainiltoja. Vanhemmat kutsutaan niihin henkilökohtaisesti. Niissä käsitellään mm. rippikouluun liittyviä käytännön kysymyksiä.

Leiri

Leirillä opiskellaan, lauletaan, leikitään, syödään, nukutaan, keskustellaan, pelaillaan, uidaan ja saunotaan ym. Leirijaksosta saat lisätietoa rippikoulun kuluessa.

Rippikoulumaksut

Seurakunta maksaa rippikoululeirien kustannuksista suurimman osan. Hinta sisältää opetuksen materiaaleineen, majoituksen, matkat ja viisi ruokailua päivässä. Vähävaraisuuden vuoksi omavastuuosuuteen voi hakea tukea seurakunnan diakoniatyöltä. Lisätietoja saat kirkkoherranvirastosta.

Konfirmaatio

Konfirmaatio on jumalanpalvelus, johon rippikoulu päättyy. Konfirmaatio on juhla, jossa nuorten puolesta rukoillaan ja heidät siunataan. Seurakunnassamme on tapana, että kummit osallistuvat nuorten siunaamiseen.

Konfirmaation yhteydessä otetaan ryhmäkuva. Lisäksi on mahdollisuus ottaa yksityiskuvia tai kaverikuvia. Valokuvaus tilataan yksityiseltä palveluntarjoajalta.