20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Konfirmaatio

10.06.2016, 09:59

Rippikoulu huipentuu konfirmaatiojuhlaan. Sana "konfirmaatio" tulee latinan sanasta confirmare, joka tarkoittaa vahvistamista. Jumala haluaa vahvistaa konfirmoitavaa nuorta uskossa ja siunata uudessa elämänvaiheessa.

class=" "

Kolme tärkeää elementtiä

Konfirmaatiossa on kolme tärkeää elementtiä: siinä rippikoulun käyneet tunnustavat uskonsa, saavat siunauksen ja seurakunta rukoilee heidän puolestaan. Tunnustaessaan uskonsa nuori yhtyy samaan uskontunnustukseen, jonka vanhemmat ja kummit lukivat hänen kastetilaisuudessaan. Nuori yhtyy samaan uskontunnustukseen, johon kristityt kautta maailman ovat jo kaksi tuhatta vuotta yhtyneet.

Siunaus

Konfirmaatiossa nuoret siunataan apostolisella siunauksella. Nuorten kummit kutsutaan osallistumaan oman kummilapsensa siunaamiseen yhdessä seurakunnan työntekijöiden kanssa. Kummit ja työntekijät laittavat kätensä nuoren pään päälle ja lausuvat: " Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon sinun kanssasi." Siunatessamme me rukoilemme nuorelle Jumalan hyvyyden kosketusta, Jumalan läsnäoloa ja huolenpitoa hänen elämässään.

Rukous

Konfirmaatiossa koko seurakunta rukoilee nuorten puolesta. Rukoilemme, että nuoret saisivat kasvaa uskossa ja että he oppisivat turvautumaan Jumalaan kaikissa elämänsä vaiheissa. Konfirmaatiossa me rukoilemme nuorille siunausta heidän elämänsä matkalle. Ja muistamme rukouksessa myös nuorten vanhempia, sisaruksia ja muita läheisiä.

Konfirmaatio tuo oikeuksia

Konfirmaatio tuo nuorille monia oikeuksia.Konfirmaation jälkeen nuoret voivat käydä itsenäisesti ehtoollisella. Konfirmaatio antaa myös oikeuden päästä kummiksi ja rippikoulun käynyt voidaan vihkiä kirkollisesti avioliittoon. Konfirmoitu voi 16 vuotta täytettyään äänestää kirkollisissa vaaleissa ja asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin täytettyään 18 vuotta. Monille nuorille tärkeä asia on myös se, että rippikoulun käynyt voi osallistua seurakunnan isoskoulutukseen ja toimia itse rippileirillä isosena.

Konfirmaatio on kasteen vahvistamista

Konfirmaatiossa nuoret ovat pukeutuneet valkoiseen albaan, samantapaiseen pukuun jossa heidät on lapsena kastettu. Alba muistuttaa kasteen armosta. Kasteessa Jumala kutsui heidät jokaisen nimeltä omakseen. Kasteessa nuoret saivat jotain sellaista, minkä vain Jumala voi lahjoittaa: uskon, armon ja siunauksen. Kasteessa nuoret saivat kutsun Jumalan valtakuntaan ja konfirmaatiossa Jumala haluaa muistuttaa, että kutsu on edelleen voimassa. Kaste on aina voimassa, ja kasteen armo kantaa myös silloin, kun oma usko horjuu.