29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Töölön kirkko

Kamarikuoro Krysostomos konsertoi 6.11.

28.10.2021, 20:07
Ohjelmassa Mikko Sidoroffin Panihida. Solisteina Varvara Merras-Häyrynen, sopraano, ja Jasper Leppänen, tenori. Johtaa Mikko Sidoroff. Vapaa pääsy, käsiohjelma 15/10 €.

Kamarikuoro Krysostomos konsertoi pitkän koronatauon jälkeen lauantaina 6.11.2021 klo 19.00 Töölön kirkossa Helsingissä. Kyseessä on kuoron perinteikäs pyhäinpäivän konsertti, jonka järjestäminen on koronarajoitusten lievennyttyä jälleen mahdollista. Aikaisempina vuosina kuoroa on totuttu kuulemaan pyhäinpäivänä Uspenskin katedraalissa, mutta tällä kertaa katedraalin remontin johdosta konsertti pidetään Töölön kirkossa.

Konsertissa kuullaan kuoron perustajan ja johtajan Mikko Sidoroffin sävellys Panihida, jota kuoro on esittänyt perustamisestaan eli vuodesta 2003 saakka jo lähes kaksikymmentä kertaa. Panihida on ortodoksinen vainajien muistopalvelus, jossa keskeisenä sanomana on usko ylösnousemukseen ja ikuiseen elämään. Sen sisältö ja sanoma sekä Sidoroffin sävelkielen kirkkaus sopivat siis erinomaisesti pyhäinpäivän aikaan. Kamarikuoro Krysostomos on levyttänyt Panihidan vuonna 2006, ja levy valittiin Vuoden 2007 Kuorolevyksi.

Panihidan solisteina laulavat sopraano Varvara Merras-Häyrynen sekä tenori Jasper Leppänen. Merras-Häyrynen on ortodoksinen kanttori, oopperalaulaja, kuoronjohtaja ja musiikkipedagogi, joka toimii Helsingissä Uspenskin katedraalin kanttorina sekä opettaa ortodoksista kirkkomusiikkia, laulua ja kuoronjohtoa Itä-Suomen yliopistossa. Hän laulaa myös ammattikuoro Helsingin kamarikuoron riveissä.

Jasper Leppänen on Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksessa opiskeleva tenori, joka on työskennellyt sekä musikaaleissa että oopperaproduktioissa mm. Tampereen Työväen Teatterissa ja Helsingin oopperakesässä. Hän kuuluu Kansallisoopperan lisäkuoroon sekä on laulanut viitenä kautena Savonlinnan Oopperajuhlakuorossa.

Konsertin johtaa teoksen säveltäjä ja Kamarikuoro Krysostomoksen taiteellinen johtaja, musiikin maisteri Mikko Sidoroff. Hän asuu Saksassa ja työskentelee siellä Landestheater Coburgin kuoromestarina. Suomessa asuessaan hän on johtanut useita kuoroja, mm. Turun yliopiston kuoroa sekä Wiipurilaisen Osakunnan Laulajia. Sidoroff myös opettaa kuoronjohtoa.

Kamarikuoro Krysostomos on vakiinnuttanut asemansa yhtenä Suomen tasokkaimmista ortodoksisista kuoroista. Kuoro toimii valtakunnallisesti ympäri Suomea ja harjoittelee periodeittain. Krysostomos on erikoistunut uuden suomalaisen ortodoksisen kirkkomusiikin esittämiseen ja kantaesittää vuosittain uusia teoksia. Kuoronjohtaja Mikko Sidoroffin sävellykset kuuluvat kuoron perusohjelmistoon, ja niiden lisäksi kuoro on kantaesittänyt musiikkia mm. Ville Matvejeffilta, Juhani Komulaiselta ja Pekka Jalkaselta. Kamarikuoro Krysostomos on äänittänyt neljä levyä.