Towards the Silence - Ari Romppasen sävellyskonsertti

Towards the Silence
Ari Romppasen sävellyskonsertti pe 7.7.2023 klo 18.00 Huopalahden kirkossa
Ohjelma:
Theses (vla, pno) 2002, 7 min.
Silence of Kharon (pno, ekS) 2021, 12 min.
Sunspotting (vlc, pno, kantaesitys) 2023, n. 8 min.
Theses II (vla) 2018, 7:30 min.
Sandbox of Almach (pno, ekS) 2019-2020, 14 min.
Arcturus (vln, vlc, pno) 2015-2016, 12 min.
Esiintyjät:
Eriko Takahashi, piano Erkki Palola, viulu ja alttoviulu Markus Pelli, sello Sari Blå, piano Ari Romppanen, piano
Säveltäjä Ari Romppasen sävellyskonsertti ’Towards the Silence’ esittelee säveltäjän tuotantoa niin viime vuosilta, mutta myös muutamia vanhempia teoksia. Hiljaisuuden teema on esillä useammassakin teoksessa kutsuen kuulijansa rauhoittumaan ajatustensa parissa.
Yhtenä konsertin pianisteista vierailee japanilainen Eriko Takahashi, jonka kanssa Romppanen on tehnyt viime vuosina tiivistä yhteistyötä. Takahashin esittäminä kuullaan kaksi hänen aiemmin Wienissä kantaesittämäänsä ja heidän yhteistyönsä syntynyttä teosta Suomen ensiesityksinä, ranskalaisen sosiologi Roger Caillois’n tekemään jaotteluun lasten leikeistä perustuva ’Sandbox of Almach’, sekä konsertillekin nimen antanut, Styx-virran lautturiin viittaava ’Silence of Kharon’, jonka tematiikassa pohditaan kuoleman hetkellä elettyä elämää ja arvioidaan sen hyvät ja huonot puolet. Teoksessa hyödynnetään myös pianon epätavanomaisia sointeja mm. pianon huiluäänten muodossa.
Kolmantena sooloteoksena konsertissa kuullaan alttoviululle kirjoitettu ’Theses II’ Erkki Palolan esittämänä. Hän esittää myös yhdessä säveltäjän kanssa aiemmin kirjoitetun duon ’Theses’, jonka sisarteokseksi Theses II on kirjoitettu. Teokset lähtevät liikkeelle samoista lähtökohdista, mutta päätyvät silti kovin erilaisiin lopputuloksiin.
Konsertin kantaesityksenä kuullaan sellolle ja pianolle kirjoitettu ’Sunspotting’, joka alun ryöpsähdysten jälkeen rauhoittuu kohti hiljalleen loimottavia revontulia. Teoksen kantaesittävät sellisti Markus Pelli sekä pianisti Sari Blå, joka on soittanut pianistina lähes kaikissa Romppasen kamarimusiikkiteosten kantaesityksissä.
Konsertin päättää pianisti Sari Blån tilauksesta syntynyt pianotrio ’Arcturus’. Teoksen otsikko viittaa niin Arcturus-tähteen kuin Beethovenin Arkkiherttua-trioon, jonka tematiikkaa teokseen on lainattu. Erästä Beethovenin trion sekä Franckin sonaatin sisältänyttä konserttia suunniteltaessa pianistin huomio kiinnittyi Beethovenin Arkkiherttua-trion ensimmäisen osan avausteeman ja Franckin sonaatin viimeisen osan avausteeman samankaltaisuuteen, jonka jälkeen pianisti pyysi kirjoittamaan pianotrion, joka jollakin tavalla ottaa kantaa kyseiseen teemaan. Kyseinen teema vilahtelee Arcturuksessa kautta teoksen, mutta useimmiten melko peitetysti. Paljaimmillaan se on hitaan osan lopussa sekä koko teoksen lopussa. Enemmän teoksessa on kuitenkin esillä kromatiikka, joka on muistuma Beethovenin trion Scherzo-osassa esiintyvästä kromaattisesta teemasta.