02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute
Tammisalon kirkko

Tammisalon kirkko siirtyy seurakuntayhtymän hallintaan

08.04.2022, 15:02 /  päivitetty 08.04.2022, 15:57
Roihuvuoren seurakuntaneuvosto päätti luopua Tammisalon kirkosta vuoden 2022 loppuun mennessä kiristyvän taloustilanteen vuoksi. Kirkko siirtyy Helsingin seurakuntayhtymän kiinteistöosaston hallintaan 1.1.2023.
Tammisalon kirkko ja teksti Seurakuntaneuvoston päätöksiä.

Seurakuntaneuvosto päätti huhtikuun kokouksessaan luopua Tammisalon kirkosta tämän vuoden lopussa. Päätös helpottaa merkittävästi Roihuvuoren seurakunnan talouteen vuonna 2023 kohdistuvien määrärahaleikkausten käsittelyä.

– Tämä oli vaikea ja murheellinen päätös, mutta seurakuntayhtymän ja Helsingin seurakuntien talousnäkymät ovat sen kaltaisia, että vastuullinen taloudenhoito edellyttää nyt rakenteellisia ratkaisuja, perustelee kirkkoherra Timo Pekka Kaskinen.

Kun otetaan huomioon väestön sijoittuminen Roihuvuoren seurakunnan alueella sekä seurakunnan toimitilojen käyttöaste viimeisen viiden vuoden aikana, Tammisalon kirkon merkitys on strategisesta näkökulmasta vähäisempi kuin seurakunnan muiden kolmen toimitilan, Roihuvuoren kirkon, Laajasalon kirkon ja Laajarannan kerhotalon.

Tammisalon kirkon tilanne on puhuttanut tammisalolaisia viime kuukausina siitä alkaen, kun sen tiedettiin tulleen mainituksi Helsingin seurakuntayhtymän luovuttavien kiinteistöjen listalla. Kirkkoa käyttävät seurakunnan lisäksi monet järjestöt ja yksityiset ihmiset, merkittävimmin partiolaiset.

– Seurakuntaneuvosto päätti tukea Tammisaloseuraa ja muita tammisalolaisia toimijoita uudenlaisen ratkaisun löytämiseksi niin, että Tammisalon kirkko voisi säilyä ja kehittyä alueen keskeisenä toimitilana, Kaskinen painottaa.

Lue tästä Tammisaloseuran aktiivin Soile Tolosen haastattelu koskien Tammisalon kirkon tulevaisuutta. Haastattelu on julkaistu Roihuvuoren seurakunnan Kiikari-lehdessä 31.3.2022.

Roihuvuoren seurakuntaneuvoston jäsen Juhani Lönnroth jätti luopumispäätöksestä eriävän mielipiteen.